23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Lastbil Magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.

Berømt tyksak fylder 120 år

Michelin-manden, også kendt som Bibendum, runder i år 120 år som bannerfører for det franske dækfirma. Trods en moden alder fortsætter den velkendte figur, som i år 2000 blev kåret til ”det bedste logo i historien”, ufortrødent indsatsen for Michelins dæk og madguider.

Inspireret af en stabel dæk tegnede den franske kunstner Marius Rossillon, også kendt som ”O’Galop”, i 1898 figuren, som siden er blevet et af verdens mest velkendte og stærkeste logoer. Michelin-manden, som i år bliver 120 år, har gennem årene haft hovedrollen på utallige reklameplakater, i film, annoncer og YouTube-videoer til nutidens sociale platforme for den franske dækgigant.

Som repræsentant for tidens tendenser har Michelin-mandens karakter udviklet sig over årene. Fra cigarrygende og skåltalende på Michelin-standen ved verdens første bilmesse, Paris Motor Show i 1898, til nutidens smilende og hjertelige 3D-karakter.

De færreste vil huske, at Bibendum i 1952 blev gift under netop bilmessen i Paris. I en symbolsk ceremoni på Michelins stand gik han arm i arm med sin kjoleklædte brud. Alt sammen for at understrege og illustrere Michelins opfindelse af radialdækket, som netop forbandt stål og tekstiler i dækket og revolutionerede dækbranchen.

I dag repræsenterer Bibendum både Michelin Gruppen og de forskellige kommercielle enheder, herunder dæk til personbiler, lastbiler, landbrug, flyindustrien og entreprenører – ja, sågar rumfartsindustrien. Dertil optræden i forbindelse med Michelins forskellige mad- og rejseguider.

I anledningen af 120 året for Bibendum har Michelin Museet i hjembyen, Clermont-Ferrand, åbnet en særudstilling om den ikoniske figurs betydning for Michelins forretning gennem historien.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094