23948sdkhjf

Udlændinge skylder nu knap 8 millioner kroner i ubetalte p-bøder

Artiklen er opdateret 8. juni kl. 13.20. Færdselsstyrelsen havde i første omgang oplyst forkerte tal, som de i en mail til Lastbil Magasinet har gjort opmærksom på. De korrekte tal er oplyst i artiklen nedenfor.

Det går noget bedre for de danske lastbilchauffører at få betalt p-afgifter end det går for de udenlandske chauffører.

Nye tal fra Færdselsstyrelsen viser, at ud af 4.796 p-afgifter udskrevet til udenlandske lastbiler i perioden 1. januar 2019 til og med marts 2020, er 959 blevet betalt rettidigt.

Det efterlader 3.837 p-afgifter ubetalte. Hver enkel p-afgift koster som bekendt 2.040 kroner. Indtil videre er det sammenlagt 7.827.480 kroner, der er ”ude at stå” i ubetalte p-afgifter hos udenlandske chauffører.

I samme periode er der udskrevet 831 p-afgifter til danske lastbiler. Ud af dem er 745 blevet betalt.

For nylig kunne Lastbil Magasinet oplyse, at der er status quo i forhold til de p-afgifter, der udskrives til udenlandske lastbiler og ikke betales. I januar var blot otte af disse oversendt til inddrivelse hos Gældsstyrelsen, og da Lastbil Magasinet spurgte Færdselsstyrelsen sidst i maj, oplyste styrelsen, at tallet er uændret – der er stadig blot oversendt otte ubetalte p-afgifter givet til udenlandske lastbiler til inddrivelse hos Gældsstyrelsen.

I oktober 2019 var der endnu ikke en ubetalt p-afgift, der var oversendt til Gældsstyrelsen. Det oplyste Færdselsstyrelsen dengang til Lastbil Magasinet. I den forbindelse spurgte Lastbil Magasinet transportminister Benny Engelbrecht, om det er rimeligt, at de udenlandske chauffører ikke bliver opkrævet pengene, når de ikke betaler, mens de danske chaufførers ubetalte p-afgifter ryger til Gældsstyrelsen. Det svarede han ikke på.

I stedet havde han denne kommentar til spørgsmålet, om det er tid til at se på, hvad der kan gøres anderledes, så pengene bliver opkrævet:

»Transportministeren ser med stor alvor på udfordringerne med at inddrive de ubetalte p-afgifter pålagt de udenlandske vognmænd og følger derfor udviklingen tæt.«

Lastbil Magasinet vil gerne vide, hvad transportministeren mener om udviklingen – at blot otte p-afgifter ud af 4.093 ubetalte udstedt til udenlandske lastbiler er oversendt til Gældsstyrelsen siden Færdselsstyrelsen overtog opgaven med parkeringskontrol på de statslige rastepladser.

Transportministeren er derfor blevet spurgt om følgende:

Hvordan synes ministeren, det går med den udvikling?

Hvad vil ministeren gøre ved, at så få p-afgifter bliver betalt og at så få bliver oversendt til inddrivelse hos Gældsstyrelsen?

Mener ministeren, det er rimeligt, at de udenlandske chauffører kan rende fra p-afgifterne (hvilket både antallet af ubetalte p-afgifter og antallet af ubetalte p-afgifter oversendt til Gældsstyrelsen med al tydelighed viser er tilfældet) på den måde, de gør?

Flere vognmænd har over for Lastbil Magasinet foreslået, at der anvendes nummerpladescannere, så Færdselsstyrelsens p-vagter kan se, om en lastbil skylder penge til den danske stat for ubetalte p-afgifter. Ser ministeren det som en mulighed for at komme problemet til livs?

Hvor længe skal der gå, før det her bliver taget alvorligt?

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078