23948sdkhjf

To nye Scania R 520 til BN Transport

Stiholts lastbilsælger Peter Munkholm har for nylig afleveret nøglerne til to helt ens Scania R 520 A 6x2 sættevognstrækkere til BN Transport i Hjørring, dvs. ”helt ens” med det forbehold, at bilerne er leveret i to forskellige bemalinger. Den ene er malet i det norske speditionsfirma Håkulls farver og skal køre mellem Norge og kontinentet med stykgods, mens den anden er malet i BN Transports velkendte blå/røde/hvide firmafarver og skal køre for egne kunder primært i Danmark.

BN Transport er en familievirksomhed, hvor tre generationer deles om opgaverne. Vognmand Bjarne Nielsen etablerede virksomheden i 1971 og sidder i dag for bordenden på kontoret i Hjørring, mens datteren Tanja, sønnen Tommy og barnebarnet Martin også er med som hhv. økonomichef og chauffører i firmaet.

De to nye Scania R 520 bringer BN Transports flåde op på 22 trækkende enheder. Der står Scania på fronten af ca. 2/3 af lastbilerne, men der også er en god håndfuld Volvo’er og en enkelt MAN i flåden.

»At jeg har så mange Scania er nok en gammel skade, men det er jo en rigtig god lastbil. Vi har gode erfaringer med det svenske mærke, og det regner vi også med at få med den nye model,« siger Bjarne Nielsen.

»Der er ingen tvivl om, at Scania er favorit blandt chaufførerne, så det er også en medvirkende årsag til, at vi har så mange,« tilføjer han.

Og de nye Scania får masser af muligheder for at bevise deres værd. Hos BN Transport kører man som regel 10 år med sine biler, og til den tid har de kørt 1,1-1,2 mio. km.

De to nye Scania er specificeret med V8-motor på 520 hk, 14-trins GRS905R-gearkasse med integreret Retarder og Opticruise gearskiftesystem samt kraftigt R 780-bagtøj med 2,71:1-udveksling. Bilerne er fabriksopbygget med bl.a. drejeskammel, sideskørter og dørkplade, mens Stiholt i Hjørring har eftermonteret en ekstra brændstoftank til i alt 810 liters kapacitet samt klargjort bilerne til levering.

I førerhuset kan chaufførerne glæde sig over stort set alt i fabriksmonteret sikkerheds- og komfortudstyr. Det gælder både sikkerhedssystemerne ACC (afstandsradar), ESP (elektronisk stabilitetsprogram) og Hill Hold (aut. bremse ved igangsætning) samt naturligvis det lovpligtige AEB nødbremsesystem og LDW sporassistent. På komfortsiden er der blevet sat kryds ud for de mest luksuriøse Premium fører- og passagersæder med integreret ventilation, stort infotainment-system med 7” farveskærm, termosideruder, stort oliefyr og automatisk klimaanlæg med integreret air-cooler samt røgalarm.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.205