23948sdkhjf

Uforståelig nedgradering af rastepladser

DTL kritiserer også Vejdirektoratets reduktion af statslige rastepladser – og færre faciliteter på 134 pladser.

Vejdirektoratet har besluttet at, antallet af statslige rastepladser skal reduceres, mens 134 rastepladser får forringet deres faciliteter.

Dermed får DTL-medlemmerne og deres chauffører forringede muligheder for hvil og ringere faciliteter i form af færre toiletter, borde og skraldespande, lyder en del af den skarpe protest fra DTL – Danske Vognmænds adm. direktør Erik Østergaard:

- Vi har i forvejen for få steder, hvor DTL-medlemmerne og deres chauffører kan holde hvil. Det er en højst besynderlig prioritering, siger DTL’s topchef.

Allerede for få pladser

Erik Østergaard:

- Jeg begriber ikke, hvad der ligger til grund for den nedprioritering. For det første har vi allerede for få pladser til hvil langs de danske veje. For det andet flyder mange af vores rastepladser allerede i dag med affald. De udenlandske lavtlønschauffører, der langtidsparkerer, er i forvejen overladt til elendige forhold. For det tredje anvender vognmændenes chauffører og de selvkørende vognmænd i stort omfang de mange mindre rastepladser til afholdelse af de lovpligtige korte pauser (op til 45 minutter) i henhold til køre-hviletidsreglerne. Og for det fjerde har vi andre restriktioner på transporter, såsom spærretider, der gør planlægningen af kørslen vanskelig. Nu er der færre faciliteter og færre steder, hvor de lovpligtige hvil kan passes ind med rimelige faciliteter. Det er uhørt.

Vil se dokumentation

Erik Østergaard udbeder sig samtidigt dokumentation for ”Vejdirektoratets påstand om”, at det ikke er direktoratets vurdering, at der i dag foregår nævneværdig parkering af lastbiler på de rastepladser, der tænkes ændret.

- Med den helt nye lovgivning om 25-timers parkeringsrestriktion på rastepladser ved motorvejene må vi forvente, at visse udenlandske lavtlønschauffører vil søge ud på de mindre rastepladser, men altså nu til endnu ringere faciliteter. Det virker ærlig talt som om den ene hånd ikke ved, hvad den anden laver, tilføjer adm. direktør Erik Østergaard.

Utilfredse medlemmer

DTL signalerer samtidigt, at organisationens medlemmer er godt utilfredse med nedgraderingen.

 - Det er den helt forkerte vej at gå, at lukke toiletter på rastepladser, for der mangler i forvejen pladser. Hvis man kender lokalområderne, ved man måske, hvor man ellers kan holde. Men udenlandske chauffører ender måske med at holde på en villavej og besørge i vejgrøften.

Artiklen er en del af temaet Vognmænd.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.132