23948sdkhjf

Storvognmand i nyt fremstød: Vi har simpelthen ikke hænder nok

Tomme førersæder, lastbiler der samler støv i garagen frem for at æde asfalt op og ned ad E45, vognmænd der må bide i det sure æble og sige nej til tilbud om nye opgaver.

Transportbranchen mangler kvalificerede folk med kryds i rubrikken C (og helst også E) på førerbeviset, og mens debatten om årsager og ansvar spænder vidt, så er effekten til at tage og føle på i hverdagen for den danske vognmandsbranche.

Det skal der gøres noget ved. Og hos en af branchens største aktører herhjemme har man taget en meget konkret tilgang til problematikken. For hvad er mere oplagt end at investere i et drøn af et amerikaner-vogntog, få det bygget flot op og drage på turné ud i landet? Som sagt, så gjort – så med et fint eksemplar af en Freightliner Coronado årgang 2009 som blikfang trækker Frode Laursen afsted med en informationstrailer og talegaverne i orden for at tage fat i nye chauffører til branchen. Sådan helt bogstaveligt.

Blikfanget virker

- Der er høj aktivitet i godstransporten lige nu, men vi mangler folk. Så vi ønsker at skabe noget god opmærksomhed omkring vores branche. Derfor står vi her i dag, forklarer Allan Munkholm Poulsen, da Lastbil Magasinet møder ham og Frode Laursens folk på en fejende flot – om end bidende kold – forårsdag på et landets transportknudepunkter på Europavej i Taulov i fredags.

- Vi har et flot vogntog med, som er vores blikfang, og det virker. Folk kommer hen – både dem, der kender til transport i forvejen, og dem, der ikke gør. Så kan vi få en snak og møde folk i øjenhøjde og fortælle dem lidt om den branche, vi har, og hvad vi laver til daglig, siger Allan Munkholm Poulsen, transportdirektør i Road DK under Frode Laursen og ansvarlig for koncernens indenrigs vejtransport.

Den glitrende snudebil var allerede ude at rulle et par gange i sommeren 2021, hvor sæsonen dog blev stærkt amputeret af corona-restriktioner.

- Vi har ikke kunnet lave de aktiviteter med bilen, som vi gerne ville indtil nu, men bare på de ture, vi var rundt på sidste år, kunne vi mærke, at der virkelig er et blikfang i den her bil. Folk vinker og blinker til os på motorvejen, og det hjælper os til at skabe noget god opmærksomhed omkring det at være i transportbranchen, siger Allan Munkholm Poulsen.

Mangler flere end forventet

Mens vi taler med transportdirektøren i ly for blæsten inde i informationstraileren, har en af Frode Laursens øvrige udsendte netop fået kontaktdata på en mulig ny lastbilchauffør i koncernen. Indsatsen virker altså – og der er hårdt brug for det, understreger Allan Munkholm Poulsen.

- Vi mangler chauffører nu og her. Det gør hele branchen, og corona har kun skabt endnu mere aktivitet omkring transporten, så vi mangler flere chauffører, end vi har kunnet forudse på nuværende tidspunkt, siger han.

- Når vi kigger på gennemsnitsalderen på chauffører i vores branche, så er den høj, og den bliver kun højere. Og vi får simpelthen ikke det antal chauffører ind, som går ud af branchen af forskellige årsager. Med den høje aktivitet, der har været de seneste par år, så har vi simpelthen ikke haft hænder nok til vores branche. Og det er en udfordring.

En udfordring, som den kromglinsende Freightliner skal være med til at løse en del af – også selvom de færreste nye chauffører kan forvente at få sådan en vogn at køre i. Frode Laursens Freightliner Coronado er i øvrigt én af blot fire af sin slags i Skandinavien, og de 500 heste drives frem af miljøvenlig HVO-diesel.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062