23948sdkhjf

- Vi er bevidste om den stigende vrede

At adfærden over for chauffører i følgebil kan være rå og ubarmhjertig, fik vi igen i denne uge slået fast. Først med historien om en chauffør, der blev truet med kniv, da trafikken blev standset, for at en vindmølletransport kunne komme igennem en rundkørsel i Nørresundby og senere, da en chauffør, der har kørt følgebil i fire år, fortalte til Lastbil Magasinet, hvordan vreden rettet mod ham og kollegaerne i branchen kun bliver værre og værre fra de øvrige trafikanter ude på vejene.

Hos EUC Lillebælt, hvor man uddanner specialtransport-assistenter, og laver kurser i blandt andet færdselsregulering i forbindelse med særtransport, siger uddannelsesleder, Henrik Helios, at vejvreden er noget, man er bevidst om, og noget, der bliver talt om.

Oplysning må komme først

»Ja, det er klart med den tendens, der er til, at folk mere og mere bliver udsat for det ene eller andet i trafikken. Det er noget, vi er bekendt med, og der er konflikthåndtering og myndighedsudøvelse i uddannelsen. Men måske skal uddannelsen revideres. Konflikthåndtering fylder ikke så meget, for der er mange emner, kursisterne skal igennem,« siger Henrik Helios.

Hvad kan være en løsning på at komme vejvreden mod chaufførerne til livs?

»Det handler nok om at få noget information ud til borgene. Noget oplysning til borgerne om samfundet. Men hvem har penge til det, og hvem vil? Jeg har også foreslået, at oplysning om særtransporterne bliver lagt ind i kørekortundervisningen. Men kortsigtet handler det om at få noget oplysning ud om dem,« siger Henrik Helios.

Klap hesten

Hvad er dit gode råd til chaufførerne, der bliver mødt med vrede ude på vejene. Det her job kræver vel en vis psyke?

»Det gode råd må være at ”klappe hesten”, og lad være at optrappe situationen. Og ja, det kræver noget psyke,« siger Henrik Helios.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078