23948sdkhjf

Vognmænd i desperat opråb: Sløjf dieselafgiften nu

Den dramatiske stigning i priserne på dieselolie i de seneste uger får nu vognmændene i DTL til igen at sende en kraftig opfordring til regeringen om at sende en økonomisk redningskrans til branchen.

Denne gang er det i form af et brev afsendt mandag til både transportminister Trine Bramsen og skatteminister Jeppe Bruus. I brevet opfordrer DTL bl.a. til:

- En gennemførelse hurtigst muligt af en suspension eller refusion af dieselafgifterne til erhverv (energiafgiften på 2,81 kr./l og CO2-afgiften på 0,44 kr./l)

- Mulighederne for lettelser i dieselafgifterne i medfør af Energibeskatningsdirektivets artikel 19

»Prisen på olie har været stigende i både 2021 og starten af 2022, og med den russiske aggression og krig i Ukraine er priserne på brændstof herunder især diesel eksploderet, hvilket har sat den kommercielle vejtransportsektor under enormt pres. Da dieselomkostningerne nemt udgør en tredjedel eller mere af de samlede transportomkostninger for en lastbil, er virkningen af den stærkt stigende oliepris enorm,« står der bl.a. i brevet, som er underskrevet af DTL-direktør Erik Østergaard.

DTL har hidtil rådet sine medlemmer til at lægge ekstra olietillæg på regningen til kunderne – men…:

»Prisstigningerne kommer så hurtigt og er så kraftige, at selv vognmandsvirksomheder med aftaler om fx månedsvise olieregulering ikke kan følge med. Og de virksomheder, som er bundet af længerevarende kontrakter uden løbende oliepris-regulering, er meget alvorligt truet på deres eksistens,« skriver DTL i brevet til ministrene.

Hvis ikke regeringen kommer vognmændene i møde, kan det snarligt få alvorlige konsekvenser for både branchen og samfundet, advarer vognmændenes organisation:

»Der er derfor et presserende behov for midlertidige foranstaltninger til at lette byrderne og omkostningerne for vejtransportbranchen og deres kunder i forsyningskæderne. Det kalder på statslig og fælleseuropæisk hjælp, hvis ikke samfundet skal opleve en kraftig stigning i lukninger blandt ellers sunde transportvirksomheder og afledte forsyningsproblemer.«

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094