23948sdkhjf

Få nu fikset de modul-regler

Skal vi fortsætte med at køre modulvogntog i Danmark?

Umiddelbart et vanvittigt spørgsmål, for modul-ordningen må overordnet siges at have været en succes, siden de 25,25 meter lange vogntog blev sluppet løs for 16 år siden.

Men nu rejser markedslederen på det danske lastbilmarked faktisk det spørgsmål - i ren afmagt over de danske vejmyndigheder og beslutningstagere.

Kort fortalt har Vejdirektoratet - her mere end tre år efter, at de første front-forlængede lastbiler (DAF) kom på gaden - lavet en analyse med forskellige bud på løsninger til, hvordan vi håndterer den ekstra længde i forhold til ordningen med modulvogntog. Ingen af løsningerne er særligt imponerende, og man forbavses (igen) over danske myndigheders evne til at gøre små udfordringer til store benspænd for branchen.

Som konkret eksempel sidder den største front-forlængelse, der hidtil er lanceret, på Volvos Aero-modeller. De rager 239 mm ekstra frem - men pga. det aerodynamiske design handler det kun om 72 mm ekstra i sving-radius, når lastbilen skal dreje. Altså 7,2 cm(!), som pt. bremser de nye, brændstofbesparende lastbiltyper fra at køre med modulvogntog på danske veje - og givetvis sløver salget af disse modeller generelt, for selvom en lastbil ikke som udgangspunkt skal køre modul, så er det jo for en vognmand rart at have muligheden.

Andre lande omkring os med modul-ordninger har for længst løst samme udfordring - og det forekommer ubegribeligt, at det samme ikke er sket herhjemme.

Hvad værre er, så har analysen slet ikke taget højde for ellastbiler, der pga. de store batteripakker er længere - en meter plus/minus. Det er der taget højde for med standard-vogntog, og sågar også i det halvhjertede forsøg med dobbelttrailere, der blev sat i gang i 2024. Men modulvogntog, som vi har kørt med siden 2008 og efterhånden har et veludbygget vejnet til? Nej, her er lastbiler med alternative drivliner helt udelukket. Og at det ikke er nævnt med en eneste sætning i en analyse, der netop handler om øget længde på modulvogntog... ja, man fattes ord.

Samtidig uddeles der - med stort fodslæberi - grønt tilskud til indkøb af især ellastbiler. Som altså ikke kan bruges til modulvogntog. Og nej, det er ganske vist ikke et aktuelt problem, da der pt. ikke er ellastbiler på markedet som en reel mulighed til at køre modulvogntog på 60 ton. Men det kommer hurtigere, end vi aner det. Og kunne vi for en gangs skyld ikke være lidt på forkant herhjemme og forholde os til problematikken, inden hele transportbranchen står knædybt i den?

Artiklen er en del af temaet Leder.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063