23948sdkhjf

CO2-krav for tunge trailere på vej

I takt med, at der kommer mere og mere fokus på CO2, har EU-kommissionen også rettet øjnene mod traileropbygning. Her er det specielt luftmodstand, rullemodstand og vægt, der er afgørende. Derfor blev en ny EU-forordning 2022/1362, offentliggjort i august i år, der beskriver fremtidige krav til CO2-certificering af trailere.

Det oplyser den danske forening for opbyggere, SKAD.

For at kunne foretage de fornødne beregninger, har den Tekniske Universitet Graz i Østrig, udviklet et værktøj på vegne af EU-kommissionen, der fremadrettet skal anvendes til beregning af Vecto-data, som bliver grundlaget for indregistreringen. SKAD har perifært deltaget på flere online møder, som blev afholdt for de mange europæiske interessenter. SKAD var den eneste deltager fra Danmarks side.

Denne forordning beskriver principperne og procedurerne for, hvordan en trailerfabrikant skal udføre denne certificering, hvilke data der skal leveres og beregnes med et simuleringsværktøj kaldet "VECTO for Trailer" og i sidste ende gøre det tilgængeligt for kunden og de godkendende myndigheder.

Ikrafttræden og berørte køretøjer

Certificeringen er obligatorisk fra 1. januar 2024 (plus en 6-måneders overgangsperiode) for alle nyregistrerede trailere i EU, så længe følgende parametre gælder for traileren:

  • Køretøjer i klasse O3 og O4 og
  • med en teknisk tilladt totalmasse større end eller lig med 8.000 kg og
  • et lukket legeme (gardin-side, bokshus, kølehus med/uden køleenhed, åben boks med presenning) og
  • en, to eller tre akser og i form af en sættevogn (kode DA), midterakseltrailer (kode DC) eller trækvogn (kode DC).

Hvis en producent ikke opfylder kravene til CO2-certificering for trailere fra sin produktportefølje med ovenstående parametre, kan godkendelsesmyndighederne nægte godkendelse.

Undtagelser for køretøjer i den individuelle godkendelsesproces

Køretøjsfabrikanter, der søger om individuel godkendelse af køretøjer eller er i besiddelse af en typegodkendelse og producerer færre end 30 køretøjer om året, kan alternativt få foretaget beregningen ved en navngiven Teknisk Tjeneste. Dette skal dog ske i f.eks. Tyskland, Sverige mv., hvor der findes tekniske tjenester så som TÜV, DEKRA mv.

Den Tekniske Tjeneste har dog behov for data og oplysninger i form af XML-filer.

Små og mellemstore virksomheder skal også overveje, om deres egen in-house certificering vil være meget dyrere end at outsource til en teknisk tjeneste. Selve certificeringen vil bestemt ikke være problemet, og VECTO i sig selv burde ikke være raketvidenskab. Det egentlige problem er tilvejebringelsen af et "data management system", og der er en række krav, som skal overholdes og implementeres i virksomheden (hvis de ikke allerede eksisterer).

CO2-krav eksisterer allerede ved varebiler op til 3,5 tons, og det må forventes, at der fremadrettet også kommer CO2 krav til opbygning af lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.129