23948sdkhjf

Tungvognskontrol: Et miks af overtrædelser gav voldsomme bøder

Tungvogncenter Nord udførte kontrol af lastbiler mellem den 15. – 21. januar. Blandt overtrædelserne var snyd med førerkort, der udløste klækkelige bøder og 10 sigtelser for personelfalsk.

Mellem fredag den 15. januar og fredag den 21. januar foretog Nordjyllands Politi Færdselsafdelings Tungvogncenter Nord (TCN) kontrol af lastbiler. Lastbiler, der viste sig at skjule på en del lovovertrædelser.

Blandt disse overtrædelser var følgende:

- Snyd med førerkort medførte i alt 32 sigtelser

- Fiktiv undtaget-kørsel medførte en række sigtelser

- Formular skjulte på overtrædelser af køre- og hviletidsbestemmelserne

- Det er nogle voldsomme bøder, der bliver udskrevet. Men det skal også have en afskrækkende effekt. Det er dog tilsyneladende ikke alle chauffører, der føler sig skræmte, udtaler Claus Kjær-Pedersen.

Snyd med førerkort medførte i alt 32 sigtelser

Fredag den 21. januar kontrollerede TCN eksempelvis en polsk indregistreret lastbil med en udenlandsk chauffør. Efter lidt efterforskning kunne det konstateres, at chaufføren havde kørt på to førerkort i tachografen. Derved havde han kørte længere tid end tilladt i forhold til køre- og hviletidsreglerne.

Chaufføren havde kørt de sidste 28 arbejdsdage på to førerkort, hvilket medførte sigtelse for 10 tilfælde af personelfalsk samt 10 sigtelser for overtrædelse af tachografforordningen, da der ved brug af to førerkort ikke registreres de korrekte køre- og hviletidsoplysninger for chaufføren.

Samtidig udløser de 28 dages kørsel også 12 overtrædelser af køre og hviletidsbestemmelserne.

- Det tyder på, at chaufføren flere dage har kørt uafbrudt 7-8 timer i træk. Et par af dagene havde han kun afholdt 5 timers hvil, hvilket er alt for lidt. Heldigvis fik vi standset chaufføren, inden det for alvor gik galt. Det er jeg meget tilfreds med, udtaler politikommissær Claus Kjær-Pedersen fra TCN, Nordjyllands Politi.

Overtrædelserne i den pågældende sag løber anslået op i en bøde til chaufføren på ca. 27.000 kroner og anslået 175.000 kroner til vognmanden – i alt over 200.000 kroner. Dertil kommer muligheden for, at sagen – når den er færdigefterforsket – overdrages til anklagemyndigheden, der vil tage stilling til strafpåstanden vedrørende de 10 forhold for personelfalsk.

Fiktiv undtaget-kørsel medførte en række sigtelser

Samme dag – fredag den 21. januar – bragte TCN en anden lastbil til standsning. Her blev det konstateret, at der ved flere tilfælde blev kørt uden førerkort i lastbilens tachograf. Det var forsøgt skjult ved at definere out-kørsel i tachografen. Lastbilens opbygning og indretning gjorde, at der var meget usandsynligt, at den blev anvendt til out-kørsel. Chaufføren indrømmede hurtigt, at det var ham, der havde kørt lastbilen. Han ville nå frem og tilbage mellem læssested i Tyskland og lossested i Danmark på samme dag.

- Den tyske vognmand var ikke udpræget stolt af chaufføren, siger politikommissæren og tilføjer:

- Det var ikke noget, han havde opfordret til, og chaufføren kunne se frem til en meget alvorlig samtale ved hjemkomsten til Tyskland.

Den samlede bøde for disse forhold blev i alt 58.500 kroner.

Når først den fiktive out-kørsel bliver regnet med i den samlede køretid, vil det ofte resultere i for lang køretid uden pause eller lang daglig køretid, hvilket så igen får indflydelse på den daglige hviletid. Når chaufføren ikke afholder de lovpligtige pauser og hvil, er det farligt for trafiksikkerheden, afrunder politikommissær Claus Kjær-Pedersen.

Formular skjulte på overtrædelser af køre- og hviletidsbestemmelsene

Fredag den 15. januar var en udenlandsk lastbil med to chauffører i kontrol ved Århus. Patruljen fandt hurtigt nogle mindre forseelser af køre- og hviletidsreglerne og ligeledes kørsel uden førerkort i lastbilens tachograf.

Chaufføren hev en Roadside Check form frem. Med den kunne han bevise, at han allerede var blevet sanktioneret for de mindre overtrædelser i et andet land i Europa. Det viste sig dog, at det pågældende lands kontrolmyndighed alene havde analyseret og kontrolleret data fra chaufførens førerkort, udtaler politikommissær Claus Kjær-Pedersen.

Ved kontrol af data fra tachografen fremkom alle de mulige overtrædelser, som de chauffører, der har benyttet lastbilen, har begået. I dette tilfælde kørsel uden kort 7 timer i træk, hvilket resulterede i en køretid – uden pause – på over 9 timer. Det er over 100 procent mere end de tilladte 4 timer og 30 minutter.

Bødekrav på 30.500 – og det dobbelte

Det samlede bødekrav i denne sag er på 30.500 kroner til chaufføren – og det dobbelte til vognmanden.

- Roadside Check form er en blanket, der er ens over hele Europa. Den indeholder informationer om, hvornår chaufføren har været i kontrol og hvilke overtrædelser, der allerede har resulteret i en bøde. På den måde kan andre landes kontrolmyndigheder se, at netop de overtrædelser ikke skal sanktioneres igen. Det er måden, hvorpå chaufføren kan undgå dobbeltstraf. Det er nødvendigt, når man kigger 1+28 dage tilbage i kørehistorikken, fastslår politikommissær Claus Kjær-Pedersen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.074