- Dobbelttrailer-analyse er en gave til erhvervet
Vejdirektoratet og Færdselsstyrelsens nye analyse om kørsel med dobbelttrailere i Danmark betyder, at vi forhåbentlig snart vil se de lange vogntog på det danske vejnet. Det mener ITD, der aktivt har leveret input til analysen.
Vognmandsorganisationen er begejstret for udsigten til transporter med ekstra lange lastbiler. ITD havde dog gerne set, at rutenettet var blevet mere vidtgående, og totalvægten hæves.
Regeringen, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Enhedslisten blev i december 2020 enige om at se på mulighederne for at indføre forsøg med dobbelttrailere til gavn for effektiviteten i branchen og klimaet. Efter nytår skal der tages politisk stilling til det videre arbejde med dobbelttrailere på baggrund af analysen, og hvordan forsøget i så fald skal finansieres.
Analysen lægger op til at indføre en forsøgstrækning på omkring 900 kilometer, hvor det tillades at køre med dobbelttrailere på op til 34 meter med en totalvægt på 70 ton. Det er desværre i underkanten af det reelle behov ude hos vognmændene, lyder det fra ITD.
- Nu handler det selvfølgelig om at få gang i forsøget, så vi kan få gjort os nogle erfaringer med dobbelttrailere ude på vejene. Men det er klart, at vi i de kommende politiske forhandlinger kommer til at arbejde for højere totalvægt og et udvidet rutenet med blandt andet passage over Øresund, som også var vores anbefalinger under det forberedende arbejde til analysen, siger politisk chefkonsulent i ITD, Lasse Kristoffersen, og fortsætter:
- Vi vil selvfølgelig også ind at kigge nærmere på nogle af de tekniske krav, som, vi umiddelbart tænker, kan medføre udfordringer. De konkrete tekniske krav vil vi gennemgå i nærmere dialog med vores medlemmer samt med leverandører af køretøjer og teknisk udstyr.
ITD sender dog samtidig en stor ros til både Vejdirektoratet og Færdselsstyrelsen for at inddrage branchen aktivt i udarbejdelsen af analysen, hvilket, man mener, har ført til et bedre produkt.
- Det har været en meget positiv proces. Selvom vi ikke har fået det præcis, som vi gerne vil have det, så er vi eksempelvis meget tilfredse med, at der er blevet lyttet til ITD’s forslag om at udvide rutenettet i sydgående retning til toldpladsen i Padborg, som ellers ikke var med i det oprindelige forslag. Det samme gør sig gældende for kompensationen på op til 2 ton mere, hvis der er tale om nulemissionslastbiler, siger Lasse Kristoffersen.