Her skal dobbelttrailerne køre
Vejdirektoratet og Færdselsstyrelsens rapport om dobbelttrailere (Duo2-vogntog) foreslår et helt konkret vejnet til at udrulle de op til 34 meter lange vogntog, hvis man politisk vælger at sætte et forsøg i gang – potentielt allerede fra 2023.
Forslaget har taget udgangspunkt i, at et forsøgsnet bør være landsdækkende for at kunne nå ud til de største og mest anvendte logistikknudepunkter. Lange, nationale transporter anses for meste oplagte for denne type og har et større potentiale for besparelser og gevinster.
Man har desuden vurderet, at forsøgsvejnettet på de længere stræk som udgangspunkt kun bør omfatte veje adskilt af autoværn for modsatrettet trafik – altså i praksis motorveje.
De motorvejsstrækninger, der er med i forsøgsvejnettet, er valgt, fordi der er et passende knudepunkt (start- og slutpunkt for en Duo2-transport) i relativ kort forlængelse af motorvejen.
Vejnettet, som rapporten foreslår, er:
- E20 fra Esbjerg Havn til Motorvejskryds Ishøj
- E20Ø fra motorvejskryds Fredericia til motorvejskryds Skærup
- E39 fra motorvejskryds Vendsyssel til Hirtshals Havn
- E45 fra tilslutningsanlæg 76, Padborg til Frederikshavn Havn
- E47 fra motorvejskryds Køge Vest til Motorvejskryds Ishøj
- Ring 4-Kbh fra motorvejskryds Ishøj til udfletning ved Holbækmotorvejen
- Rute 15 fra motorvejskryds Herning til motorvejskryds Aarhus Vest
- Rute 18 fra motorvejskryds Vejle til motorvejskryds Herning
- Rute 21 mellem Ring4-Kbh og tilslutningsanlæg 7a, Tåstrup
- Rute 501 fra motorvejskryds Aarhus Syd til Aarhus Havn
- Relevante vejstrækninger (primært kommunale) mellem det overordnede vejnet og knudepunkterne
Samlet set er der tale om ca. 900 km, fordelt på ca. 865 km motorveje, ca. 15 km øvrige statsveje og ca. 25 km kommunale veje.
Til sammenligning var modulvogntog-vejnettet samlet set på ca. 1.050 km, da det åbnede i efteråret 2008.
Rapporten anbefaler, at kørsel med dobbelttrailere som udgangspunkt skal være mellem transportcentre og større terminaler. Der er i første omgang ikke lagt op til, at lokale virksomheder og kommuner kan ”koble sig på” Duo2-vejnettet ved fx selv at betale for justeringer af infrastruktur.
Knudepunkter i forsøgsvejnettet
Knudepunkter i denne kontekst skal forstås som omkoblingspladser. Det vil sige fysiske områder, hvor Duo2-vogntog kan skilles inden videre kørsel på det ordinære vejnet, eller samles (sammenkobles) inden videre kørsel på Duo2-vejnettet.
De knudepunkter, der er vurderet relevante, er:
- Høje Taastrup Transportcenter (omkoblingsplads), 2630 Høje Taastrup
- Køge Transportcenter (omkoblingsplads), 4600 Køge
- Odense Omkoblingsplads (Tietgenbyen), 5220 Odense SØ
- Padborg Transportcenter (toldpladsen), 6330 Padborg
- Esbjerg Havn (ro/ro-terminal), 6700 Esbjerg
- Taulov Transportcenter (omkoblingsplads) 7000 Fredericia
- HI-Park (omkoblingsplads), 7400 Herning
- Aarhus Sydhavn (containerterminalen), 8000 Aarhus C
- Hirtshals Havn (færge), 9850 Hirtshals
- Frederikshavn Havn (færge), 9900 Frederikshavn
Øresund er droppet
Til gengæld har man fravalgt at føre vejnettet frem til og over Øresundsforbindelsen. Det er der to årsager til, fremgår det af rapporten:
- Ifølge Øresundsbroens vurdering vil der være behov for en nærmere risikovurdering. I og med at Duo2 kan køre med en øget mængde gods, der kan være af brandfarlig karakter, kan der være en lille øget risiko i forhold til brand i tunnelen. Derfor anses det som relevant, at inddrage brandbelastning fra Duo2 sammenlignet med alm. vogntog og modulvogntog i en nærmere analyse.
- På den svenske side af broen er det, ifølge de svenske myndigheder, aktuelt tilladt for to operatører at køre frem til Trafikplats Vintrie – nogle få km fra betalingsanlægget. Der er tale om enkelttilladelser til specifikke vogntog – dvs. ikke en generel tilladelse. Såfremt det skulle være tilladt at køre over forbindelsen fra dansk side, vil der således være behov for ansøgning om kørsel på den svenske side, sådan som den svenske model fungerer pt.