Kommentar: - I forhold til kontrol går Danmark ikke enegang
Kommentar fra Frank Davidsen, underdirektør DTL, til Bjarne Nielsens indlæg:
- Jeg forstår godt Bjarne Nielsens bekymring, men i forhold til kontrol er Danmark ikke særegen eller går enegang. Tværtimod er Danmark et af de få lande, som har en officiel bagatelgrænse på op til 5 % ift. sanktionering, så der har vi noget, som andre lande ikke har.
EU sætter krav til samtlige medlemsstater for, hvor meget kontrol der skal foretages af medlemsstatens kompetente myndigheder. De elementer, som Færdselsstyrelsen inddrager i deres virksomhedskontrol, kontrolleres allerede i dag i vejkontrol. Dvs. at der i Danmark ikke sker forskel på, hvad danske eller udenlandske chauffører kontrolleres for i vejkontrol. Virksomhedskontrol omfatter naturligvis kun for danske virksomheder.
I Danmark tages der udgangspunkt i, at der skal kontrolleres 165.000 arbejdsdage, hvilket svarer til 3 % af den samlede produktion i transportbranchen. Dette krav vil stige til 4 %, når 90 % af EU´s tunge køretøjer er udstyret med enten digital eller smart takograf.
Kontroldirektivet, som netop er blevet revideret i forbindelse med Vejpakken, stiller krav til, at medlemsstaterne skal kontrollere 50 % af disse som virksomhedskontrol, samt 30 % som vejkontrol. De sidste 20 % kan medlemsstaterne selv beslutte, hvordan de vil kontrollere.
I Danmark er kontrolopgaven fordelt ligeligt imellem politiet og Færdselsstyrelsen.
Frank Davidsen
Underdirektør
DTL - Danske Vognmænd