Vi deler målsætning - men glem ikke de praktiske løsninger!
Det fælles kontor for NLA-BGL-FNTR i Bruxelles hilser Europa-Kommissionens mobilitetsstrategi for de næste ti års transportpolitikker i Europa velkommen. Her lyder det, at ”den mest alvorlige udfordring, som transportsektoren står over for, er at reducere dens emissioner markant og blive mere bæredygtig".
- Men det sker ikke over én nat. En høj grad af pragmatisme er nødvendig. Interessenter og andre berørte parter skal involveres for at få alle med på vognen. Den sociale dimension af den grønne overgang må og skal tages i betragtning, lyder det i en pressemeddelelse fra de tre organisationer.
- Som meddelt i kommissionspapiret skal "bæredygtige, vedvarende brændstoffer og kulstoffattige brændstoffer indsættes i stor skala og uden forsinkelse". Men indtil videre er anvendelsen af bæredygtige brændstoffer i Europa meget beskeden. Faktisk er det i dag ikke forretningsmæssig rentabelt for en transportør at investere i grønne alternativer, såsom elektriske eller brint-drevne lastbiler. Elektrificeringen af tunge køretøjer er kun på et meget tidligt stadium, og derfor bør betydningen af de kulstoffattige brændstoffer anerkendes såsom bio-methan, andre bæredygtige biobrændstoffer og Power-to-X. Desuden mangler vi oplysninger relateret til nye energialternativer. Vi har desuden brug for mere nøjagtig rådgivning og sikkerhed for, at den tilknyttede infrastruktur medfølger.
- Som det har været tilfældet de seneste 20 år finder vi atter en gang i kommissionsmeddelelsen den bedagede anbefaling om skifte fra dagens vejgodstransport til jernbane og indre vandveje. Dette anerkender åbenlyst ikke den afgørende rolle, som kommerciel vejtransport spiller ved levering af varer i Europa. Ikke mindst under covid-19-pandemien. Vi opfordrer således lovgiverne til at holde fokus på "multimodalt samarbejde" i tråd med forslaget i papiret om "multimodal logistik".
- Med hensyn til "smart mobilitet" anbefaler vi en kraftigt en afklaring af dataovervågningen, da nogle data i godstransport er meget følsomme. Når det er sagt, så vil digitaliseringens sigte på at lette og styrke kontrollen bidrage til en bedre håndhævelse af social lovgivning inden for transport. Dette sidste punkt er fortsat af central betydning for de operatører, vi repræsenterer i Tyskland, Frankrig og de nordiske lande. Dette er af stor betydning, når det kommer til at forsvare den fair konkurrence og arbejdsvilkårene for chauffører, og følgelig gøre mobiliteten mere robust.