Unik bjærgningsbil sætter nye standarder
Stabilitet, styrke og nytænkning går op i en højere enhed i TJ Bjergnings nyeste køretøj:
Stor, større, størst.
Hvordan man måler styrken af en bjærgningsbil, er et vidt begreb. Men hos TJ Bjergning mener man at have fået leveret Danmarks største bjærgningsbil – og der er i hvert fald en række elementer, som gør os tilbøjelige til at give dem ret.
Fundamentet er markedets stærkeste lastbil – en Volvo FH16 750 8x4 med det store Globetrotter XL-førerhus. Men det, der for alvor får bilen til at skille sig ud, er en nytænkende blanding af styrke og fleksibilitet.
»Der er ikke nogen andre bjærgningsbiler herhjemme, der har det udstyr, som den her bil har. Den er på mange måder den største,« siger Thomas Jørgensen, der til daglig driver TJ Bjergning i Glostrup.
I opbygningen har man stræbt efter at ramme den rette balance. For inden for bjærgningsbiler er der mange - ofte modsatrettede – hensyn og regler, der skal gå op i en højere enhed, for at få den mest funktionelle opbygning.
»Mange prøver jo at bygge en bjærgningsbil, der vejer så lidt som muligt. Men 10 tons nyttelast er jo ikke ensbetydende med, at du kan læsse 10 ton ude på bommen, og det er det, mange tror. Du skal altid have 20 procent på de styrende aksler, og derfor er det en balancegang at få puttet nok udstyr på de rigtige steder,« siger Thomas Jørgensen.
Bilen er vejet ind til knap 26 tons egenvægt, hvilket giver 6-7 ton at lege med ”på bommen”.
»Men den kan køre med et modulvogntog på 65 ton, hvis det skulle være. Det er bare spørgsmålet om, hvordan man gør det. Og hvis man skal flytte en bil ude fra motorvejen, er der ingen begrænsninger. Det hedder en nødflytning, og så er totalvægt og akseltryk ikke en begrænsning – til nærmeste egnede parkeringsplads. Hvis den så skal videre til værkstedet, skal man transportere efter de gængse regler.«
Stabilitet er afgørende
Stabilitet har været et nøgleord for TJ Bjergning, og bilen er relativt lang for en bjærgningsbil at være. Akselafstanden er 5.600 mm.
»Jo længere bilen er, jo sværere bliver det at løfte forenden og trykke bagenden ned, når du belaster bommen. En kort bil vil tippe hurtigere end en lang bil. Så du behøver ikke at have så meget frontvægt på, jo længere bilen er,« forklarer Thomas Jørgensen.
En bjærgningsbil bliver ofte udstyret med modvægt for at opfylde kravet om 20% vægt på de styrende hjul. Det kan typisk være 2-3 ton, der bliver placeret bag førerhuset. Men i dialog med bilens chauffør, Jørn Nielsen, har man opnået en bedre udnyttelse af vægt og plads.
»Vi har kigget på den gamle bil og set på de steder, hvor vi har noget dødvægt og tænkt over, hvad vi i stedet kan få ind her af værktøj, vi kan bruge. Og så har vi bestræbt at ramme nogenlunde samme placering og vægt, så vi slap for at skulle placere ekstra vægt,« fortæller Jørn Nielsen.
Løsningen blev at montere sidestøtteben med spil på – og vel at mærke skråtstillede støtteben for at styrke stabiliteten sidelæns. TJ har sidestøtteben på andre biler, men de har indtil nu kørt lige ned, og de har været uden spil. Der er fire spil i alt – to 15 tons spil foran, samt to 20 tons spil, der kører bagud.
»På vores andre biler har vi tre spil, men der er ikke andre, der har fire. Og vi kan få de to spil foran til at gå med bagud, hvis der er brug for det.«
Med dobbelttræk kan de fire spil altså potentielt lave et 140 tons træk ved fælles kraft – forudsat at bilen kan stå fast.
Amerikanske støtteben
Bagpå har TJ Bjergning fået monteret nogle særligt brede støtteben, der går ud til siden – såkaldte ”outriggers”, en amerikansk specialitet. Det gør igen bilen endnu mere stabil sidelæns.
»Når man skal trække hårdt sidelæns, lukker man først luften ud af bilen og slår støttebenene ud. De skrå sidestøtteben og outriggers gør, at du praktisk talt ikke kan vælte bilen, når du skal rejse noget op. Det er det mest unikke ved bilen, selvom det faktisk er en gammel opfindelse. De har lavet det i USA i 15-20 år, men der er bare ikke nogen, der har haft det herhjemme,« siger Thomas Jørgensen.
Den ekstraordinære side-stabilitet giver mulighed for at bjærge tunge køretøjer på en ny måde herhjemme. Hvis en lastbil fx er kørt i grøften på motorvejen, vil en bjærgningsbil som regel være nødsaget til at holde på tværs af motorvejen for at bjærge køretøjet ved at trække lige bagud – og dermed lukke motorvejen i mindst én retning.
»Vi kan holde ved siden af det havarerede køretøj og trække 90 grader ud på vores bil og rejse fx en lastbil. Det vil sige, at på en tresporet motorvej skal vi bruge nødsporet og den første vognbane. Så kan de to andre spor for vores skyld godt køre.«
Hos TJ Bjergning er man generelt ikke imponeret over det materiel, der bliver brugt til tunge bjærgningsopgaver på de danske veje – og undrer sig over, at myndighederne ikke stiller større krav til deres leverandører på det punkt.
»Det gør man jo alle andre steder. Hvis man skal køre rutebusser eller skrald, er der krav til køretøjerne, men hvis man skal rydde op efter et færdselsuheld, kan man komme med hvad som helst,« siger Thomas Jørgensen.
»Den her teknik har jo været fremme i mange år, det er bare meget dyrere at købe. Men det er jo ikke det, det handler om. Det er et spørgsmål, om man følger med i teknik og udvikling, eller om man bibeholder det, man har købt for 10 eller 20 år siden.«
Kører meget i udlandet
Til førerhus har man valgt Volvos store XL-sovekabine.
»Det er simpelthen fordi, at der skal være plads til, at man kan overnatte i bilen. Vi har også en del ture til udlandet. Omkring 30 procent af vores forretning er at køre internationalt,« fortæller Thomas Jørgensen.
TJ Bjergning kører kun for egne kunder og har fem store bjærgningsbiler, samt en ladvogn, en Unimog og en skiltevogn – samt snart en ny TMA-vogn (tung skiltevogn med stødpude bagpå), som forhåbentlig får en længere levetid, end de hårdt prøvede tavlevogne har for vane.
Ved Lastbil Magasinets besøg har den nye Volvo-bjærgningsbil været på gaden i 14 dage og løst forskellige opgaver – bl.a. med at løfte en tipsættevogn ud af hønsehuset i en golfklub. Chaufførens dom er indtil videre ganske positiv.
»Jeg synes, det er gået fint. Man skal lige vænne sig til, at det er en anden leverandør af opbygningen. Man render lidt rundt om sig selv til at starte med for at tænde og slukke de rigtige steder, men det er jo bare tilvænning,« siger Jørn Nielsen.
TJ Bjergning har fået bygget de fleste bjærgningsbiler hos det svenske firma Bro, men denne gang blev opgaven også sendt i udbud hos et engelsk firma, Boniface. Det endte med, at opgaven blev sendt en tur over Nordsøen.
»Rent bjærgningsbilsmæssigt er Boniface et bedre valg. Det skyldes blandt andet, at de kunne levere de støtteben foran med spil udenpå og dobbelt udskudsbom,« forklarer Thomas Jørgensen.
Miller-kran med kæder
Selve krandelen er et amerikansk produkt fra Miller i USA. Boniface har stået for hele opbygningen inklusiv håndbyggede skabe i rustfrit stål mm.
Kranen kan løfte 18 ton fuldt udskudt, og som et typisk amerikansk indslag har den indbyggede sikkerhedskæder, så chaufføren ikke altid skal op og finde kæder frem og lægge dem på plads igen, når der skal surres.
Der er en række andre små og store detaljer på opbygningen, som især letter chaufførens daglige arbejde. Fx er der hydraulikmotor på spillene.
»Det er noget helt nyt og revolutionerende. Normalt trækker vi jo selv spillene ud, men den kan selv levere spillet til mig, selvom det er frikoblet. Før i tiden, når armen var højt oppe, så skulle du op og hente det, når det var frikoblet,« siger Jørn Nielsen.
Der er også sat ekstra hængsler i lågerne på siden, så de kan vippe helt op og lette adgangen til værktøjet. Der er varme i skabene fra bilens kølevand, samt en håndvask med varmt vand, så chaufføren kan vaske hænder, når han har været ude og arbejde. Det er altid rart, ikke mindst i disse corona-tider.
Bagpå er der både almindeligt bakkamera, samt et kamera forneden, så chaufføren på skærmen i førerhuset kan se ind under det havarerede køretøj, når bommen ligger ned.
»Det gør, at man kan kigge ind under bilerne, når man fx kører med dem i nogle gafler. Så kan man se, at det hele ser ud, som det skal,« forklarer chaufføren.
Volvos viking
I det hele taget er det blevet en opbygning, der også tager sig godt ud. TJ Bjergning har selv designet en del af bilens finish, fx bagenden med baglygter.
»Det passer sammen, tingene. Og det gør ikke noget, at det hele også ser pænt ud,« konstaterer Thomas Jørgensen.
Vikingen på siden af bilen er tegnet af skiltemanden specielt til denne bil. Normalt har TJ’s biler deres eget logo med indbygget Scania-grif (med tilladelse fra fabrikken) – men da det denne gang blev en Volvo, blev der lavet et særligt motiv med reference til Volvos klassiske Viking-model, som blev produceret i et par årtier frem til starten af 1970’erne.
»Jeg er jo ellers Scania-mand, og da vi var i England for at bestille opbygningen, var det til en Scania S650. Men så lukkede Scania produktionen af V8’ere,« fortæller Thomas Jørgensen med henvisning til de problemer, som Scania var ramt af for et par år siden pga. strejke hos en underleverandør.
Så skulle der tænkes nyt, og valget faldt i stedet på Volvo, som chauffør Jørn Nielsen fra tidligere job har erfaring med som bjærgningsbil – så skiftet er ikke den store omvæltning for ham.
»Den dér V8-motor kører jo meget godt, men gearskiftet er bedre i en Volvo. Der er fordele ved begge mærker, men da det ikke kunne blive en Scania, var jeg ikke i tvivl om, at jeg helst ville have en Volvo,« siger han.
Ventede på ny motor
Bilen var længe undervejs, da tidsplanen skred flere gange – og TJ Bjergning valgte også at vente på, at motoren kunne leveres med den nye Euro 6D-teknologi, som i mellemtiden er blevet lovpligtig på nye biler.
»Vi holder meget i tomgang, og derfor er det en fordel med den nye Euro 6D-motor, som regenererer ved lavere temperatur i udstødningen, hvor de gamle motorer skal op og blive rigtig, rigtig varme. Så det ville vi gerne vente på,« forklarer Thomas Jørgensen.
Selvom landets måske nok flotteste og stærkeste bjærgningsbil netop er rullet ind i vognparken, så står tingene sjældent stille hos TJ Bjergning. Der er således allerede bestilt en ny opbygning, som også kommer til at sætte nye standarder for danske bjærgningsbiler. Det bliver den første af slagsen herhjemme med en såkaldt rotator – en kran, der kan dreje 360 grader rundt om sig selv og er så tung, at den skal opbygges på et 5-akslet chassis.
»Teoretisk set kan den tage en sættevogn, løfte den op og sætte den på den anden side af sig selv. Dem er der ikke andre af herhjemme,« siger Thomas Jørgensen.
Det bliver en Scania i stærkeste version – men ikke en 730’er. På ordrebekræftelsen er antallet af hestekræfter sløret, så ikke engang vognmanden selv ved, hvor stærk en bil han har bestilt – men rygterne i branchen har længe svirret om, at Scania har en 780 hk motor på vej. Leveringen forventes at ske sidst på sommeren 2021.
»Så kommer det nok til at passe med min 50-års fødselsdag. Så slår vi det sammen og bestiller pattegris og det hele. Så ringer vi til dig igen,« lover Thomas Jørgensen.
Tekniske data:
Model: Volvo FH 16 750 8x4R
Førerhus: Globetrotter XL
Motor: D16K, 16,1 liter, 6-cyl.
Effekt: 750 hk v/1.600-1.800 o/min, 3.550 Nm v/950-1.450 o/min
Gearkasse: I-Shift med krybegear
Bagtøj: Tandembagaksel RTS237A
Udveksling: 3.78:1
Akselafstand: 5.600 mm
Affjedring: Fuld luft
Bremser: Skiver
Dæk: 385-55-22.55/ 315-70-225.
Lakering: Boniface, England
Stafferinger: FRP Skilte
Opbygning: Boniface, England
Levering: Volvo Truck Center Taastrup (Jesper Schramm)
Andet/diverse udstyr: Volvo Dynamisk Styring, kran fra Miller, USA
Artiklen er en del af temaet Forsidebilen.