Henrik Olsen fejrer 40 år som vognmand
Henrik Olsen har onsdag 1. juli været ansat hos Peder Olsen & Søn, Fragt-og vognmandsforretning A/S, Odense i 40 år. I den anledning har Lastbil Magasinet modtaget dette ”jubilæumsskriv” fra Peder Olsen & Søn:
Det havde aldrig været givet, at Henrik skulle hjem og arbejde i familievirksomheden, allerede ved Henriks barnedåb hvor en onkel i en tale proklamerede, at nu var 3. generation på plads svarede farmor prompte: ”Han skal ikke være vognmand, han skal have det godt”.
Henrik blev som 21-årig i 1980 uddannet som speditør hos Samson Transport Co, i Odense og havde planer om at rejse ud og få en karriere i det store udland, men på grund af faderens pludselig sygdom blev der selvfølgelig hurtigt lavet om på dette.
Dengang havde vognforretningsforretninger 12 lastbiler og 12 chauffører, hvilken var en stor forretning på den tid. De 4 hængertræk og 2 forvogne kørte fragtrute Odense – København og de sidste 6 lastbiler kørte på Fyn. Med hjælp fra de erfarne chauffører fik Henrik igen god gang i firmaet.
Dem der var med dengang, kan huske at Henrik forsøgte at tillægge sig skæg for at se ældre og mere voksen ud hvilket ikke helt lykkes.
I 1984 overtog Henrik den 65 år gamle vognmandsforretning og satte gang i en modernisering og en tilpasning til nye tider. På et tidspunkt brugte Henrik også sin erfaring fra sin læretid i international transport og havde flere biler der kørte eksport blandt andet til Sverige og Polen.
I starten af firserne havde efterdønningerne efter oliekrisen i halvfjerdserne endnu ikke lagt sig. Det var fattigfirserne, sagde Statsminister Anker Jørgensen og der var en rente på 22 procent. I 1986 fik Firmaet tildelt fragtruter Odense, Søndersø, Bogense, det skete efter at Henrik havde sendt en ansøgning til amtet trafikudvalg, som dengang bestemte hvilke ruter man måtte kører Det var midt i krisen efter kartoffelkuren men som Henrik altid har ment skal man arbejde sig ud af det. Det blev følgende flere fragtruter til det Nordfynske blandt andet. Otterup og Skamby der dengang var selvstændige ruter.
I slutfirserne ophørte de statslige koncessioner, og fragtforeningerne i Danmark begyndte en sammenlægning i Danmark. Henrik syntes godt om ideen at forskellige fragtmænd kunne hjælpe hinanden og på den måde få varer ud til hele landet, derfor begynde han at arrangerer sig i dette arbejde, og blev siden hen bestyrelse medlem i Danske Fragtmænd Fyn A/S.
Den internationale kørsel blev indstillet i 2001, da Danske Fragtmænd overtog DSB Gods, der konkurrerede med Danske Fragtmænd for skatteydernes penge. Samtidig overtog man fragtfirmaet A. Chr. Jensen som kørte fragtruter fra Fyn til Vestsjælland og Lolland/Falster.
Efter finanskrisen i 2008 begyndte Danske Fragtmænd en stor struktur omlægning og ændring af rutenettet i hele Danmark. Henrik Olsen var igen en stor og omstillingsparat spiller man kunne regne med. I den forbindelse afgav man fragtruten til Sjælland og igennem de kommende år overtog Henrik Olsen flere ruter på Vestfyn og i Odense, så Henrik Olsen nu står for distributionen for Danske Fragtmænd i det meste af Odense og hele nord og Vest Fyn. Senere i 2017 da indehaveren af Einer Falch Transport A/S i Svendborg ønskede at gå på pension overtog Henrik Olsen fragtruten Svendborg Fåborg og Ærø.
Det har været en fantastisk rejse med mange udfordringer fra 1980 hvor der var 8 chauffører og 8 lastbiler til i dag, med over 80 køretøjer og næsten 100 medarbejdere og en omsætning om året på godt 80 millioner kroner. Rejsen er bestemt ikke slut endnu. Byder der sig nye forretningsområder er man helt klar!
I firmaet arbejder man hele tiden nye ideer, blandt andet har Henrik Olsen, som den største transportør i Odense by, selvfølgelig interesse i at være med til at gøre byen mere grøn. Derfor er Henrik Olsen begyndt at arbejde på nye og mere miljørigtige transportformer, og Henrik Olsen har netop bestilt den sin første el-lastbil, som Peder Olsen & Søn får leveres til efteråret og den skal selvfølgelig så betjene Odense Centrum.
I den svære tid under coronakrisen, hvor mange ting i dagligdagen blev ændret og firmaet skulle tilpasse sig de nye regler. Henrik måtte arbejde hjemme fra og i den periode fik firmaet faktisk ekstraordinær travlt med mange nye leveringer men alle medarbejderne viste et utroligt sammenhold og gav den en ekstra skalle. Det er mærkeligt kun at arbejde hjemme på skærmen eller i telefonen, når man altid er vant til mange mennesker omkring sig, men som Henrik siger: ”man bliver mere skarp når man sådan har ”begrænset taletid” ”
Henrik Olsen har nu altid været skrap og direkte, men han har også altid været imødekommende og jovial bekymret sig meget om sine medarbejdere. Der er ingen gråzoner hos Peder Olsen & Søn Firmaet overholder alle love og regler også de uskrevne. Peder Olsen & Søn beskytter sine medarbejdere mod mobning og det seneste initiativ er per 1. september at gøre firmaet røgfri, netop med tanke på medarbejdernes helbred. Henrik Olsen har altid gjort meget for at firmaet skulle uddanne sine egne elever ”En stor vognmandsforretning skal påtage sig det ansvar det er at uddanne de unge mennesker, ellers ved man jo ikke hvad man for” som Henrik Olsen siger
Alle der har været i kontakt med Henrik Olsen ved, han er frankofil, og det er til op over hårtoppen. Ferien har altid gået til Frankrig, om det var i de unge år med rygsækken på nakken, senere på motorcykel eller i bil eller som det er nu om dage til feriehuset i Provence, så har god mad og selvfølgelig fransk vin altid fyldt meget.
Det er nok de færreste, der ved, at Henrik Olsen holder meget af at læse og se tegnefilm. ”Det behøves ikke at være så alvorligt altid, og selv tegneserier kan være alvorlige,” siger Henrik Olsen. Der er ingen tvivl om at Henrik Olsen er Tintin-nørd, han elsker alle historier om den unge reporter, der altid er på vej, på vej mod nye udfordringer, hvor han altid møder og hjælper nye venner.
I 1992 fik Henrik konstateret sklerose, men det ændrede ikke meget i Henriks liv – han ville stadig passe sit arbejde og tage på rejse til Frankrig. Som Henrik siger ”jeg har altid været så heldig, at jeg har kunnet ansætte nogle medarbejdere, der efterhånden har kunnet hjælpe mig med det, jeg ikke selv kan klare”. Selvfølgelig er det hårdt, og i 2010 viste sygdommen igen sit grimme ansigt, som bevirkede, at Henrik Olsen er nødt til at leve et liv i kørestol.
Henrik Olsen er gift med Charlotte, og de er netop flyttet i lejlighed i Odense Midtby, og selvom det koster lidt flere cafepenge, er der ingen tvivl om, at de føler sig godt tilpas i byen.
På grund af sin store mangfoldighed og sociale aspekt har Henrik Olsen altid formået at skabe en god stemning både arbejdsmæssigt og privat. Det har betydet en stor omgangskreds med mange venner i privaten og en god og kammeratlig omgangstone i firmaet. Henrik har altid formået med sine skarpe bemærkninger, ærlige og muntre fremtoning at skabe et hyggeligt miljø omkring sig.
I anledning af Henriks jubilæum og firmaet nyligt overståede 100-års jubilæum er der oprettet en jubilæumsfond, så alle medarbejdere hos Peder Olsen & Søn A/S få jubilæumsgratiale ved runde og halvrunde jubilæer.
Dagen fejres med pølsevogn hele døgnet til alle medarbejdere og kolleger på Danske Fragtmænds terminal i Tietgenbyen og sluttes med et mindre arrangement for kollegaer og venner hjemme i privaten.