23948sdkhjf

Frode Laursen kører på flydende gas – i Sverige

Frode Laursen-koncernen sætter nu en Scania-gaslastbil til kørsel på flydende biogas i normal drift.

»Vi har stor opmærksomhed på, at vi som logistikvirksomhed er med til at påvirke miljøet - især gennem CO2-udslip. Og da vi betragter god opførsel omkring et bæredygtigt miljø som en integreret del af vores forretningsfilosofi, prøver vi med den nye Scania at tage endnu et skridt i den bæredygtige retning,« siger indkøbschef Jan Skov fra Frode Laursen.

»Vi har tidligere investeret i lastbiler til kørsel på bl.a. biodiesel og naturgas, men det er første gang, vi investerer i en lastbil til kørsel på LBG,« siger Jan Skov.

Med LBG (Liquified Bio Gas, altså flydende biogas) kan reduktionen i CO2-udledning blive helt op til 100%.

Den nye Scania R 410 adskiller sig kun fra en traditionel diesellastbil ved, at den 6-cyl. 13-liters motor er konverteret til gasdrift ved montering af tændrør og et andet system til brændstofindsprøjtning, samt at den traditionelle dieseltank er erstattet af en tryktank til opbevaring af biogassen under tryk ved meget lave temperaturer. Resten af lastbilen har næsten samme egenskaber som en traditionel diesellastbil med 410 hk, når det gælder præstationer, lasteevne, køreegenskaber osv. Rækkevidden ved kørsel på flydende gas er med denne Scania ca. 1.100 km pr. optankning.

»Hos Frode Laursen har vi store forventninger til omstillingen til mere bæredygtig lastbiltransport. Teknologien er her, men for at det rigtig kan slå igennem, kræver det også, at f.eks. infrastrukturen til distribution af den bæredygtige gas er på plads, fastslår Jan Skov.

Frode Laursen ser gerne flere tankstationer til tankning af flydende gas. Sådanne tankstationer findes der lige nu ikke en eneste af i Danmark. Derfor er den nye Scania også indsat i den svenske afdeling til kørsel i Stockholm-området, hvor den skal køre for kaffegrossisten Arvid Nordquist.

Han fortæller samtidig, at man forventer at indsætte yderligere et antal gasbiler i Tyskland og Sverige, hvor der ikke alene kan tankes flydende gas, men hvor også rammevilkårene er anderledes end i Danmark i forhold til at fremme anvendelsen af grønne drivmidler.

»Hvis vi får mulighed for at tanke flydende biogas i Danmark, vil det være oplagt at indsætte lastbilen og flere nye af samme type til langturskørsel mellem f.eks. Sverige og Tyskland, hvor det er muligt at tanke flydende biogas,« siger han.

Fakta om Scania R 410 A6x2 NBLH:

Drivline: Scania OC13 101, 13-liters, 6-cyl. rækkemotor på max. 410 hk/2.000 Nm, Euro6

Gearkasse: 14-trins GRS905R-gearkasse med integreret Retarder samt Opticruise automatisk gearskiftesystem

Bagaksel: Enkeltreduceret R 780-bagtøj med 2,59:1 i udveksling, differentialespærre

Brændstoftanke: Tryktanke af stål monteret på begge sider af chassiset, samlet kapacitet 750 liter biogas opbevaret ved ca. minus 125 grader C og 10 bar overtryk.

Opbygning: Fabriksopbygget 3-akslet sættevognstrækker med drejeskammel.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.211