23948sdkhjf

Lastbilmærker advarer mod filter-løsning

Euro 4- eller Euro 5-lastbiler og et partikelfilter er bare en dårlig kombination. Derfor bliver det generelt set frarådet at udstyre eksisterende Euro 4- eller 5-biler med et partikelfilter for at leve op til de skærpede krav til miljøzonerne, som træder i kraft i to etaper – fra 1. juli i år og med yderligere en stramning i 2022.

Efter at have talt med flere vognmænd, der er ramt af problematikken, har Lastbil Magasinet forespurgt lastbilmærkerne på det danske marked, om det er muligt at eftermontere partikelfilter på en Euro 4- eller Euro 5-lastbil.

Volvo siger nej til filter

Volvo Danmark, som har salgs- og servicenetværk for Volvo og Renault herhjemme, har man efter henvendelser fra kunder udsendt en åben skrivelse til forhandlerne, hvori det bl.a. klart fremgår:

»Volvo Danmark fraråder at eftermontere partikelfilter på Volvo-motorer med SCR-teknologi.«

Med andre ord er filter ikke en mulighed til Euro 4 og Euro 5 Volvo-lastbiler. Det skyldes – kort fortalt – at hvis SCR-katalysatoren afmonteres, opfylder lastbilen ikke krav til støj og udledning. Hvis filteret indsættes efter SCR-katalysatoren, giver det andre tekniske problemer i forhold til at sikre den rigtige temperatur og modtryk i motoren.

»Vi har ikke et partikelfilter i vores sortiment, og kan ikke pege på et velfungerende partikelfilter, der kan eftermonteres på vores motorer,« oplyser Volvo.

Scania: Det kan skade motoren

Fra Scania lyder der omtrent samme melding:

»Vi skal hermed bekræfte, at det ikke er teknisk muligt at eftermontere et partikelfilter godkendt af Scania på motorer der er i emissionsklasserne Euro4 samt Euro5,« hedder det i en erklæring fra Scania.

Den tekniske forklaring fra Scania går kort fortalt på, at eftermontering af partikelfilter vil gå ud over EGR-systemet, som skal sikre afbrænding af de skadelige partikler, inden de slippes ud i atmosfæren. Konsekvensen kan også blive, at motoren tager skade.

Iveco: Joeh, måske – men…

Fra Iveco lyder der lidt andre toner. Man kan som udgangspunkt godt opgradere en Euro 4-model til Euro 5 for en udgift på omkring 20-25.000 kroner, oplyser produktchef Henning Nielsen fra Iveco. Euro 5 er netop kravet i de danske miljøzoner fra 1. juli i år.

Større problem bliver det, når Euro 6-kravet træder i kraft i miljøzonerne fra 1. juli 2022. Her bliver det nødvendigt med et partikelfilter, og selvom det er teknisk muligt at lave en korrekt løsning, vil det i praksis være næsten – umuligt.

»Man kan godt eftermontere partikelfilter før SCR-katalysatoren, men det kan blive et stort problem, hvis al plads på chassiset i forvejen er udnyttet med dieseltanke, værktøjskasser, kompressor eller hydraulik mm. – så vil det blive meget vanskeligt,« forklarer Henning Nielsen.

De lastbiler, som rammes af miljøzonerne, er netop typisk komplicerede opbygninger som kranbiler og slamsugere, hvor pladsen ofte i forvejen er udnyttet maksimalt. Skulle det alligevel kunne lade sig gøre at montere et partikelfilter korrekt, vil det koste 35-90.000 kr. afhængig af biltype og model, oplyser Iveco.

Hos MAN oplyser man til Lastbil Magasinet, at det ikke kan lade sig gøre at udstyre Euro 5-biler med partikelfilter, mens det er mere tvivlsomt med Euro 4.

Lastbil Magasinet har også stillet samme spørgsmål til DAF og Mercedes, men uden at få svar.

Fakta om miljøzonerne:

Fra 1. juli 2020 skal alle lastbiler være mindst Euro 5 for at køre inden for miljøzonerne i København, Frederiksberg, Aarhus, Odense og Aalborg. Fra 1. juli 2022 bliver kravet Euro 6. Er lastbilen ældre, skal den være udstyret med partikelfilter.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062