23948sdkhjf

Sådan sparer du mange penge på brændstofforbruget

Vores biler bliver mere og mere økonomiske, som årene går – men du kan som fører også gøre en stor del for at optimere dit brændstofforbrug. Du bør derfor tænke over din kørsel, når du kører – og tjekke bilens stand, før du sætter i gang.

Undgå belastning, som ikke er nødvendig

Dit dæktryk spiller bl.a. en rolle for din brændstoføkonomi. Du bør gå en eller to decimaler over hvad producenten foreslår, så dit dæktryk kan eksempelvis ændres fra 2,1 bar (måleenhed), til 2,2 eller sågar 2,3 bar. Derudover bør du tænke over din bagage. Hvis du eksempelvis har 100 kilo ekstra i bilen, vil en tommelfingerregel være, at det øger forbruget med 0,5 liter pr. 100 kilometer ved bykørsel. 100 kilo kan meget hurtigt hænde, hvis du eksempelvis kører rundt med oppakning i dit bagagerum, på bagsædet og i handskerummet. En bagagebærer kan også nedsætte brændstofforbruget, da det øger luftmodstanden.
Du bør også afholde dig fra at bruge elektronik, som ikke er nødvendigt. Dette vil i bilen eksempelvis være aircondition, en el-bagrude, eller et musikanlæg.

Tænk over acceleration og fart

Men lad være med at lytte til det gamle råd om at accelerere i sneglefart – dette er skadeligt for din brændstoføkonomi! Du bør ikke køre pedalen helt i bund, men du skal alligevel accelerere ”friskt”. En lang acceleration tager nemlig langt mere brændstof, end en jævnt kraftig acceleration. Dette gør altså, at du ikke så tit behøver at svinge et billigt benzinkort hos Circle K.
Du bør også forsøge at skifte gear så hurtigt som muligt. Vær derfor ikke bange for at trykke på gaspedalen, i et højere gear, i forhold til at køre den op i omdrejninger, i et lavere gear. I mange biler i dag kan du sagtens køre bykørsel i 5. gear.
Forsøg at holde en så jævn fart som muligt – se eksempelvis frem, og prøv at motorbremse, ved at geare ned; det er nemlig væsentligt sundere for din brændstoføkonomi, da du derved ikke bruger brændstof på at bremse. I biler, som har en ældre motor med karburator, kan det dog godt betale sig at sætte bilen i frigear, og så rulle frem til et eventuelt stop. Går det ned af bakke, kan du i alle biler sætte den i frigear, og så trille ned – men pas på med at komme til at køre for stærkt. For at undgå at køre for stærkt, kan du benytte tricket med at motorbremse ved at geare ned.

Undgå at holde i tomgang

Om vinteren er det fristeren at lade motoren blive varm ved at holde og tøffe i tomgang. Det bør du dog lade være med, da det sluger en god del brændstof, da bilen skal stå i tomgang længe, før den er varm. Kør hellere med det samme, da det får motoren til hurtigere at blive varm. Når motoren har nået sit ideelle niveau, vil du få et normalt brændstofforbrug igen – det er normalvis en smule dårligere, når bilen er kold.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078