23948sdkhjf

Fragtmand: Fragtpriserne skal op i 2019

Det tikker lystigt ind med årsregnskaber for tiden. Således også fra Viggo Petersens Eftf. i Taastrup.

Den kendte transportvirksomhed, der er en del af Danske Fragtmænd, kom ud af 2018 med et overskud efter skat på 2,240 mio. kr. mod 733.000 kr. sidste år.

 

Selskabets hovedaktivitet består i fragt- og vognmandsvirksomhed. Godt 30 procent af selskabets biler udfører vognmandskørsel, mens resten består af fragtmandskørsel.

 

Hvad angår vognmandsdelen er ledelsen tilfreds med udviklingen i 2018. Men ser man på kerneproduktet – fragtmandsdelen – noterer ledelsen i selskabets årsrapport, at resultatet er acceptabelt ud fra de præmisser, som er på stykgodsmarkedet, men ikke tilfredsstillende.

 

”… Det er vigtigt, at vi i branchen ikke bare accepterer de resultater, som vores del af det danske erhvervsliv har haft de senere år. Vi vil via vores medlemskaber i de forskellige organisationer, lægge vægt på, at indtjeningen, i vores del af vognmandsbranchen, skal hæves … Det er vores opfattelse, at der i 2019 skal ske en stigning på fragtpriserne, og der skal indføres fordele ved at indsluse nye på arbejdsmarkedet…” lyder det.

 

 

Prisstigning i 18

 

 

Firmaejer Kristian Skov Petersen siger om resultatet:

 

»Det, der reelt er sket, er, at bunden er slået ud af stykgodsmarkedet. Konkurrencen kan også aflæses direkte i regnskaberne hos sammenlignelige virksomheder. Der er ikke økonomi i stykgods. Men det kommer der. Der kommer til at ske noget. Hos Danske Fragtmænd gik vi i sidste kvartal sidste år ud med en prisstigning på syv procent, og det er grunden til, at vi får et ok resultat.«

 

Konkurrencen fra Post Nord Logistics har flere gange fået kontante ord med fra Kristian Skov Petersen. I 2017 sagde firmaejeren således, at Post Nord har været med til at smadre stykgodsmarkedet. Også denne gang får selskabet nogle borgerlige ord med på vejen.

 

»Jeg har ikke noget imod Post Nord AB, men Post Nord skal ikke være her på vilkår, hvor man konkurrerer med andre. Der er ekstremt hård konkurrence på stykgodsmarkedet, og hvad fanden skal Post Nord dér,« lyder det fra Kristian Skov Petersen.

 

Hvad har været det mest positive ved 2018?

 

»Det er hele den debat, der har været omkring Post Nord, og at vores syv procent prisstigning blev så godt modtaget af vores kunder. Den har der været en forståelse for. Stykgodsmarkedet har været det område inden for vognmandsbranchen, som har haft den laveste indtjening længe, men uden et stykgodsmarked ville Danmark gå i stå.«

 

 

Fokus på nichekørsel

 

 

Af årsrapporten fremgår det, at Viggo Petersen Eftf. har brugt ’massive ressourcer på Lean og på systembeskrivelser, der har udlignet den overenskomstmæssige lønstigning i 2018’. I indeværende år forventer ledelsen en større besparelse, da hovedparten af implementeringen af Lean er foretaget. Derudover forventer virksomheden i 2019 og 2020 at optimere yderligere på den del af produktionen, som har relation til sorteringen og godsafgang.

 

Beretningen afslører også, at Viggo Petersens Eftf. i 2019 sætter fokus på en forøgelse af omsætningen med fokus på nichekørsel.

 

»Det handler om vognmandsdelen. Vi vil for eksempel gerne køre noget mere kran og natdistribution.«

 

 

Viggo Petersens Eftf. har styrket egenkapitalen i 2018 med et par mio. kr. Den lyder på godt 29,3 mio. kr.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063