23948sdkhjf

- Egenkontrol er et håbløst forslag

Debatindlæg som kommentar til denne artikel:

Vedrørende indlæg d. 28.5 om indførelse af tjekliste. Som jeg skrev her på siden forleden, findes der to verdener. Nemlig virkelighedens og så en, som jeg ikke ved, hvad man skal benævne. Men jeg ved udmærket, hvem der har den juridiske ret, som os i den virkelige verden må stå skoleret for og klappe hælene sammen over for.

Og man kan af indlægget tydeligt se i hvilken, Carl Peter Frederiksen er ”vokset ” op. Nemlig den, hvor man tror, at alle andre er tåber, der nok skal lære det, bare bøderne bliver store nok. Og af indlægget fremgår det, at man kan løse alle problemer ved at lave et egenkontrolprogram.

Jeg er af den opfattelse, at man kan lave et kontrolprogram på tykkelse med bibelen uden at komme i nærheden af noget, der kan bruges til at løse det virkelige problem. Nemlig det, der handler om det, som hverken chauffør eller vognmand har mulighed for at konstatere. Bare et enkelt punkt i Hr. Frederiksens egenkontrol - afprøvning af bremser - skriger til himlen af uvidenhed. Hvordan skal chaufføren afprøve om f.eks. et 50 tons køretøj bremser, det loven kræver. Det er ikke helt det samme som at køre en Fiat 500 ud af vaskehallen og så prøve, om den kan bremse.

Hvad med en ventil, der ikke styrer det tryk ud, som den burde. Eller en standbremse, hvor fjederen er knækket, en revnet bremseskive som ved visuel kontrol vender revnen op, hvor caliberen, som dækker ca. 1/3 af skiven dækker revnen, eller f.eks. en revne i et fjederben, der vender ind imod konsollen? Alle ting, som vil blive takseret til graverende fejl og udløse en kæmpebøde til chauffør og vognmand og et klap på skulderen til politimanden, der fik en dræbermaskine bragt til standsning.

Så tænder man for tv og ser, Vlado får standset en bil med unge piger, hvor den ene begår den grove forseelse at sidde med et hjul på skødet, hvilket giver en kraftig reprimande og en peptalk om, hvor farligt det kunne være - og bliver selvfølgelig tvunget til at læsse hjulet af på stedet - at højre dør var så kraftigt beskadiget, at det lignede noget, der kunne springe op. Og at sidespejlet var helt væk, blev der ikke talt om, hvilket os fra den virkelige verden nok synes var mere trafikfarligt end hjulet i kabinen. Men igen, bare klap hælene sammen.        

Forleden dag var jeg ude at prøvekøre en af vores biler efter et serviceeftersyn, og pludselig viste den stop og bremsetrykket viste 0. Min erfaring sagde mig, at det nok ikke var rigtigt, da den så ville bremse, hvilket ikke var tilfældet, og fejlen forsvandt da også igen. Men hvis man tænker sig at være kommet i kontrol med den fejl, ville min næste adresse jo nok være Vridsløse eller noget lignende. Og tilbage til værkstedet og på med computeren, som ikke viste nogen fejl. Igen er det en af de ting, der sker, som man ikke er herre over, men har ansvaret for.

Med forslaget til kontrolprogram kommer jeg til at tænke tilbage på min tid i det danske forsvar, hvor vi netop havde en sådan tjekliste, som skulle gennemgås før hver kørsel. Men det til trods blev næsten alle køretøjer kasseret ved det årlige regimentseftersyn. Måske for at sikre beskæftigelsen, hvem ved? Men det er nok bare noget os i virkelighedens verden ikke forstår.

Bjarne Nielsen
Kereavavej 10
9800 Hjørring

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109