23948sdkhjf

Speditører: Nej tak til dansk løn til udlændinge

Danske Speditører bekymrede over fælles forslag fra arbejdsgivere og lønmodtagere

Dansk Arbejdsgiverforening har sammen med Fagbevægelsens Hovedorganisation foreslået, at det skal skrives ind i den danske lovgivning, at udenlandske chauffører, der transporterer gods i Danmark, skal aflønnes efter de danske overenskomster. Det forslag vil Danske Speditører have stillet i bero.

»Når arbejdsgiverne og fagbevægelsen siger, at deres forslag er en udløber af den tragiske sag med de asiatiske chauffører i Padborg – og at deres forslag er en opfølgning på en enig folketingsbeslutning om at undgå gentagelser – bliver jeg nødt til at sige, at deres sigte er helt forkert. Folketinget besluttede nemlig i november sidste år, at der skal gøres en indsats i EU for at sikre danske løn- og arbejdsforhold, når det drejer sig om cabotagekørsel og kombinerede transporter i Danmark. Folketinget har foretrukket en fælles EU-løsning, og derfor er det fuldstændigt uforståeligt, hvordan arbejdsgiverne og fagbevægelsen har fået signalerne fra folketinget drejet over til, at det er dansk lovgivning, der skal regulere det,« siger adm. direktør i Danske Speditører, Martin Aabak.

»Kører udenlandske lastbilchauffører cabotagekørsel og kombinerede transporter uden for deres hjemland, skal der selvfølgelig være ordnede forhold. Det er vi bestemt tilhængere af. Men vi må stå fast på, at det skal reguleres af fælles regler, der bliver til i EU. Ud over at være i strid med Folketingets beslutning, er forslaget fra arbejdsgiverne og fagbevægelsen også fuldstændig fejlplaceret på nuværende tidspunkt, hvor både EU-Ministerrådet og Europa-Parlamentet har tilkendegivet, at de gerne vil medvirke til fælles EU-regler på området,« siger Martin Aabak.

Efter Europa-Parlamentets beslutning i sidste uge starter forhandlingerne om et kompromis om chaufførvilkår mellem EU-Kommissionen, EU-Ministerrådet og Europa-Parlamentet. Martin Aabak opfordrer til, at forslaget om en dansk ordning om løn for udenlandske chauffører stilles i bero indtil videre, for at give EU-systemet ”arbejdsro” til at komme med en velgennemtænkt og afbalanceret model.

»Speditørerne ser frem til en EU-løsning, der kan sikre ens vilkår for alle og som ikke forrykker konkurrencevilkårene til ugunst for f.eks. de danske virksomheder. Det gælder om at skabe en EU-model, der effektivt forhindrer, at medlemslandene kommer med hver deres løsning. Det vil nemlig betyde forskellige lønsatser mellem EU-landene, og det vil være svært at administrere for vognmænd, der kører i flere lande. Lad os få fælles EU-regler, som kan håndteres, fortolkes ens og håndhæves effektivt,« siger Martin Aabak.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062