23948sdkhjf

Kran Blok kritiserer Færdselsstyrelsen

DTL's specialforening bakser fortsat med kaossagen om en manglende ny bekendtgørelse om særtransport.

Kran-Blok Erfa, DTL – Danske Vognmænds specialforening for medlemmer, der kører med kraner og blokvogne, er det seneste år styrket med 18 nye medlemmer til aktuelt 174 af slagsen.  

Styrkelsen glæder specialforeningen, der fortsat bakser med kaossagen om en manglende ny bekendtgørelse om særtransport. 

 

Ingen afklaring

- På nuværende tidspunkt, cirka et år efter rionet-sagen opstod, er der ingen afklaring. Hele erhvervet holder vejret, mens vi venter på en ny særtransportbekendtgørelse, som ingen ved, hvornår dukker op. Det er ganske enkelt ikke godt nok. Uanset hvor den nye særtransportbekendtgørelse så end er parkeret, så er det ikke rimeligt over for erhvervet og i særdeleshed erhvervets kunder, der nu snart er blevet holdt hen i uvished i et helt år. 

Sådan sagde Michael Mangelsen, afgående formand for Kran Blok Erfa, på foreningens årsmøde 26. januar i Odense. 

 

Hemmeligt brev 

De kaotiske tilstande begyndte 27. februar sidste år, da Rigspolitiet skriv et brev til særtransportkontorerne i Greve og Padborg. Brevet oplyser om politiets nye og ændrede fortolkning af bekendtgørelsen om særtransport.  

 

- Brevet indeholder, som de fleste af jer, om ikke alle, ved, at det fremadrettet ikke længere ville være muligt at transportere flere kolli på en særtransport. Det første stykke tid bliver rigspolitiets brev holdt hemmeligt for branchen, og politiets planer, om fremadrettet at sanktionere anderledes over for branchen, skal senere komme som en overraskelse, lyder det videre fra Michael Mangelsen. 

 

Meget mere kørsel 

6. april 2018 blev der holdt krisemøde hos Færdselsstyrelsen i Ribe. Her argumenterede blandt andre Kran Bloks formand samt netværkets sekretær Finn Bjerremand, DTL’s Ove Holm, chef for organisationens politiske afdeling, samt Dansk Erhvervs chefkonsulent Jesper Højte Stenbæk for, at der skulle handles hurtigt for en ændring, der bringer transportbranchens arbejdsrammer tilbage til den hidtidige praksis.   

 

Michael Mangelsen: 

- Branchen havde (på krisemødet) talrige eksempler på transportører, der efter den nye fortolkning ville 3-5 doble antallet af transporter. Ikke alene vil dette bringe landets industri og byggeri i en særdeles konkurrencehæmmende situation, men miljømæssigt og fremkommelighedsmæssigt ville dette også medføre stor negativ belastning.  

Den 13. april modtog DTL udkast til en ny vejledning fra Færdselsstyrelsen, der – ifølge DTL – nærmest forværrede situationen. 

 

Ønskeliste 

7. juni 2018 blev der igen holdt møde hos Færdselsstyrelsen for at få skruet en - for transportbranchen - tålelig bekendtgørelse sammen. Kran Blok Erfa fremlagde en liste med 16 ønskede forbedringer af reglerne for sætransport. De 8 var gamle ændringsforslag om tilbageførsel til den tidligere standard. 

 

Et af Kran Bloks ønsker er, at der gøres noget ved politiets nye fortolkning og dermed ”den mærkelige regel om”, at der lige pludselig ikke må bruges forbredninger på et registreret køretøj. 

Det har, ifølge Kran Blok, været kendt og anvendt med succes siden 1974, uden at det nogensinde har givet anledning til problemer. 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.127