23948sdkhjf

Femern-tunnel er et skridt tættere på

Godkendelsesmyndigheden i Slesvig-Holsten (APV-SH) har fredag 28. december udfærdiget en underskriftsklar godkendelse af byggeriet af Femern Bælt-tunnelen mellem Rødby og Puttgarden.

Det er afslutningen på fem års arbejde, der har omfattet to offentlige høringer i Tyskland. Godkendelsen er fredag modtaget af Femern A/S, som nu har 14 dage til at gennemgå den, inden den bliver underskrevet.

Med myndighedsgodkendelsen er der nu enighed mellem Danmark og Tyskland om, hvordan der konkret skal bygges en sænketunnel under Femern Bælt.

Der skal etableres en 18 kilometer lang sænketunnel med en firesporet motorvej med nødspor og en dobbeltsporet, elektrificeret jernbane mellem Lolland og den tyske ø Fehmarn. Femern Bælt-forbindelsen bliver en vigtig del af EUs transeuropæiske transportnet, der har til formål at skabe en bedre og mere bæredygtig infrastruktur i Europa.

»Når Femern A/S har læst godkendelsen grundigt igennem, vil selskabet i løbet af foråret 2019 fremlægge en konkret plan for det videre arbejde med projektet,« udtaler transportminister Ole Birk Olesen.

Den tyske myndighedsgodkendelse kan give anledning til klagesager ved Forbundsforvaltningsdomstolen i Leipzig. Det kan i så fald betyde, at der går et par år, før anlægsarbejdet for alvor kan begynde på tysk side.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063