23948sdkhjf

Stik mig lige håndsæben

Der er kø ved håndvasken i flere brancher, mener kendt vognmand

Vognmand Jens-Ole Larsen kommenterer her på situationen i PostNord mm.:

Hej, stik mig lige håndsæben, når du er færdig med den!

Ja der er travlt ved håndvasken mange steder.

Lad os starte med bankerne, her undrer man sig ikke i Danske Bank over, at 10% af det samlede overskud kommer fra en afdeling i Estland, men sådan er der jo så meget.

I Nordea beslutter man så, at man i 2008 måske nok synes, det man laver med aktieudlån er lige lovligt kreativt, så det stopper man så med. Nå ja, næsten, men lægger så lige omsætning for 19 milliarder over i Nykredit, fordi så kan man fortsætte lidt endnu, og i øvrigt laver man også lige fortsat lidt fusk med samme udlånsmodel i Frankrig og Schweiz.

Men som man siger i bankerne – tiderne var jo nogen andre, altså for 10 år siden, og det var moralen og etikken også, og direktøren i ATP, der var chef for afdelingen i Nordea dengang, kan intet huske. Ja, faktisk er der vasket så meget hænder nu i bankbranchen, så hjernen er forsvundet samtidig, og man intet erindrer, og som sagt, det var jo andre tider og derfor en anden moral.

Og så tænker du, hvad f….. har det med transportbranchen at gøre? Jo, en hel del! For når bankerne er færdige, skal vi låne sæben, og vasken, og køen er allerede lang.

Tænk sig, hvor mange speditører, disponenter og kunder, der ikke vidste noget om følgende:

Filippinere

Afholdelse af lovligt ugentligt hvil

At cabotage ikke må sættes i system for at omgå reglerne

Osv. osv.

Men vask I bare hænder alle sammen, bare der kommer noget godt ud af det bagefter, er det jo fint.

Man må håbe, at politikerne denne gang for alvor holder fast og får skabt bare nogenlunde balance, så ordentlige forretninger, der kører på lovlige danske vilkår også har en chance.

Omkring PostNord Logistics A/S og brug af udenlandske chauffører/vognmænd:

Mon der virkelig er så meget grænseoverskridende i jeres system?

Husk, at cabotagekørsel er ment som udnyttelse af tom kapacitet på biler, der skal hjem til deres hjemland, ikke pendle mellem Tyskland/Danmark/Sverige for derved at udnytte de gode intentioner, der oprindeligt lå til grund for cabotagereglerne.

Jeg er med på, at mange transportvirksomheder skamvrider reglerne på det groveste, og ligesom aktieudlån i bankerne er det ikke ulovligt at udnytte et hul, når man ser det, men det er måske moralsk og etisk ikke i orden, og heldigvis noget, flere og flere firmaer (kunder) får øjnene op for og tager afstand fra – nok primært fordi de ikke vil hænges til tørre.

Men når så et statsligt ejet selskab gør det, og oven i købet glade fortæller om det, så er det i min optik helt galt.

Jeg mener, den danske stat skal være renere end ren, og det gælder også på moral og etik.

I øvrigt har ITD nu taget sagen op med PostNord Logistics A/S omkring de voldsomme underskud (sidste år på 92 mio. kr.) og om den skade, de udøver på et meget konkurrencepræget marked for stykgods, så det bliver spændende at følge.

Nå, banker, speditører, vognmænd og kunder, vask I bare alt det, I kan. Jeg tror på den lange bane, at ordentlighed belønnes, og dårlig moral og etik straffes, men jeg kan jo tage fejl.

Jens-Ole Larsen

Dalsvinget 22, Slagelse

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109