23948sdkhjf

Minister tilfreds med PostNord-svar

”Vil ministeren oplyse, hvorvidt de udenlandske chauffører i Post Nord Logistics er ansat på arbejds- og lønvilkår, som er identiske med danske chaufførers?”

Sådan lød et spørgsmål 9. oktober 2018 fra SF’s Karsten Hønge til transportminister Ole Birk Olesen (LA).

Efterfølgende henviste transportministeren så til et svar fra Post Danmark A/S, hvori selskabet skriver, at ”Post Nord Logistics chauffører er ansat på vilkår, som overholder de regler, som gælder såvel internationalt som nationalt, men det kan ikke bekræftes, at disse vilkår er identiske med vilkårene for danske chauffører”.

Karsten Hønge spurgte også ministeren, i hvor stor udstrækning Post Nord Logistics benytter sig af udenlandske chauffører?

Igen henviste ministeren sig til et svar fra Post Danmark A/S, hvori selskabet oplyser, at ”PostNord Logistics forretning indebærer grænseoverskridende transport, hvorfor det er helt naturligt, at der anvendes udenlandske chauffører. Et forhold som den øvrige del af branchen også anvender. Anvendelsen af udenlandske chauffører sker selvsagt indenfor rammerne af dansk og international lov.”

- Et set-up som resten af branchen også benytter sig af

Lastbil Magasinet har efterfølgende spurgt Post Nord, hvorfor det ”ikke kan bekræftes”, hvorvidt de udenlandske chauffører hos Post Nord Logistics er ansat på løn- og arbejdsvilkår, som er identiske med danske chaufførers, og hvorfor der ikke kan gives et konkret svar på, i hvor stor udstrækning Post Nord Logistics benytter sig af udenlandske chauffører?

Fra Post Nords side præciserer man, at PostNord Logistics ikke har udenlandske chauffører ansat og henviser på spørgsmålene til denne skriftlige kommentar fra Jakob Manori, der er direktør for området terminaler, kurer og tung logistik i PostNord i Danmark:

»Alle ansatte i PostNord Logistics er ansat på danske vilkår. I forbindelse med PostNord Logistics grænseoverskridende transporter er der lagt transporter ud til private vognmænd, som i nogle tilfælde benytter sig af udenlandske chauffører. Et set-up som resten af branchen også benytter sig af.«

»Når vi indgår aftaler med eksterne vognmænd, så betinger vi os altid, at det sker inden for rammerne af dansk og international lovgivning, og at de lever op til et særligt Code of Conduct. Det betyder bl.a., at hvis en leverandør bruger chauffører, der er ansat i et andet land, så stiller PostNord krav om, at leverandøren under ingen omstændigheder må betale mindre end den lovbestemte nationale mindsteløn.«

»Så længe vores leverandører lever op til PostNords leverandørkrav og lovgivningen i øvrigt, er de enkelte chaufførers nationalitet ikke afgørende og ikke noget, der bliver registreret af PostNord. Det afgørende er, at der er ordentlige forhold for dem, der kører.«

Derudover henviser Post Nord til transportministeren, hvis Lastbil Magasinet ønsker yderligere svar.

Minister henviser til Post Nord

Lastbil Magasinet har været i kontakt med transportministeriet og spurgt, om transportministeren er tilfreds med de svar, der er kommet fra Post Nord Logistics til Karsten Hønges spørgsmål per 9. oktober.

I en mail til Lastbil Magasinet per 15. november oplyser Transport-, Bygnings- og Boligministeriet, at ministeren ikke har yderligere at bemærke til svarene.

»Såfremt du ønsker en uddybning af Post Nord Logistics brug af udenlandske chauffører, må jeg henvise dig til Post Nord,« lyder det i mailen fra Transport-, Bygnings- og Boligministeriet.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062