Mindre NOx-partikler og CO2-udslip
Ønsker vognmænd en mere aktiv kørsel frem mod en minimeret CO2-belastning af miljøet, står energiselskabet OK klar med biobrændstoffet HVO som alternativ til den fossile diesel.
Produktet udleder færre NOx-partikler og mindre CO2 end netop diesel.
- Vi arbejder for grønnere løsninger, og lige nu er HVO et af de biobrændstoffer, der er med til at fremme den grønne omstilling, siger Flemming Mæhlisen, produktchef hos OK.
Nedsætter CO2-udslip
Biodieselen HVO har næsten samme tekniske egenskaber som diesel. Cirka 80 procent af indholdet i HVO baseres på affalds- og restprodukter. Det produceres hos finske Neste, som køber direkte fra producenter, som overholder certifikationskravene. Produktet udvikles hele tiden, og mængden af affaldsprodukter er øget gennem årerne.
Flemming Mæhlisen:
- Det er en ny teknologi, HVO er produceret ud fra. HVO kan som produkt løse en del af CO2-problematikken i forhold til omstillingen til mere CO2-neutrale køretøjer. Produktets egenskaber gør, at det kan bruges 100 procent for sig selv eller tilsættes fossilt diesel. Det har gode kuldeegenskaber og kan som rent produkt gå ned til -220 C. Kigger man på produktet fra vugge til grav, kan vi se, at det er et utroligt bæredygtigt produkt.
Skraldekørsel
OK’s produktchef fortsætter:
- HVO giver kommuner eller virksomheder, eksempelvis renovationsfirmaer, god mulighed for at minimere sin CO2-belastning og komme hurtigere i mål med CO2-regnskabet. Produktet nedsætter CO2-emissionerne med op til 90 procent. Det nøjagtige tal afhænger af indholdet af råvarer i den enkelte blanding. Har kunden for eksempel en hjemmetank, kan vi levere i forhold til øvrige leveringsbetingelser, idet vi nu har produktet på lager.
Flere valg i fremtiden
OK vil som virksomhed og energiselskab udvikle sine services og produkter efter kundernes behov. Sådan har det altid været. Derfor vil OK som virksomhed også gerne med på rejsen mod flere alternative energiformer, og HVO er et af de nye tiltag. Det betyder dog ikke, at man i OK udelukker andre produkter.
- Vi ønsker ikke at låse os fast på et produkt, idet ingen reelt kan forudsige fremtidens brændstoffer og motorteknologier. I OK tror vi på, at der i fremtiden vil være et bredere sortiment af drivmidler, som dækker forskellige behov. HVO er lige nu en mulighed, der kan erstatte diesel, men vi forventer, at der bliver flere produkter at vælge imellem inden for de kommende år, tilføjer Flemming Mæhlisen.
Artiklen er en del af temaet Vognmænd.