23948sdkhjf

Tyst bykørsel uden osende udstødning

Scania: Fleksible hybridbiler til bykørsel leveres fra midten af 2019.

Ti kilometers kørsel uden en osende udstødning. Ja, faktisk uden at der overhovedet kommer noget ud af udstødningsrøret.

Det er realiteten med Scanias nye generation af hybridlastbiler, der kan bestilles fra foråret 2019 til levering medio 2019.

De nye biler dækker over kombinationen af diesel- og eldrift, også kaldet PHEV/HEV (Plug in Hybrid Electric Vehicle/Hybrid Electric Vehicle). Nye biler baseret på Scanias nyeste lastbilgeneration til distributions- og entreprenørkørsel i byer.

Scania forventer en brændstofbesparelse på typisk 15 procent med de nye biler, der kan køre på biobrændstoffet HVO – og via Scania Zone muliggør ”automatisk bæredygtig drift i følsomme områder”.

Elektrisk kraftudtag og mulighed for PIEK-godkendelse muliggør natkørsel i byer, når der ikke er megen trafik.

IAA i Hannover

På IAA-messen i Hannover præsenterede Scania en ny plugin-el-hybridlastbil (PHEV), baseret på den nyeste lastbilgeneration, der via programmet Scania Zone let overholder kravene til fart- og forureningsgrænser i bestemte miljøzoner på lige fod med den nært beslægtede el-hybridlastbil (HEV).

Maria Johansson, fungerende produktchef for Urban-segmentet hos Scania Trucks:

- Hos Scania fortsætter vi vores eMobility-rejse med 'her og nu'-tilgang. Vi tilbyder løsninger med de funktioner, der er nødvendige for at støtte vores bykunder på en bæredygtig måde fra dag ét. Vi starter med at introducere HEV-udgaven, og PHEV'en kommer til næste år. Scanias kunder får en løsning med driftssikker hardware og regenerativ opladning – uden bekymringer om rækkevidde, uden udstødningsemissioner og uden at gå på kompromis med driftsøkonomien.

Fem-cylindret motor

De nye hybridlastbiler drives af Scanias DC09, en femcylindret rækkemotor, som kan køre på HVO (hydrogeneret vegetabilsk olie) eller diesel, parallelt med en elmotor, der yder 130 kW (177 hk) og 1.050 Nm.

Det genopladelige litium-ion-batteris energivindue er indstillet til 7,4 kWh for at sikre lang batterilevetid. Takket være elektriske hjælpemotorer til styretøjet og bremseluftforsyningen kan lastbilerne køre på ren el uden hjælp fra forbrændingsmotoren.

- Hybridlastbiler er en optimal løsning til vore dages byopgaver, når man ser på den samlede driftsøkonomi, driftstid og bæredygtighed. Med HVO er der mulighed for CO2-reduktioner på op til 92 procent, og lastbilerne giver enestående produktivitet i de hastigt voksende byområder, hvor transportvirksomhederne står over for sikkerhedsmæssige, miljømæssige og trafikmæssige udfordringer, tilføjer Maria Johansson.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.188