23948sdkhjf

Scania: 22 af op til 950 nye biler leveret

De første nye Scania-biler ’skudt af’ til Forsvaret.

Efter en lang, grundig og kompliceret proces over cirka fem år har Scania Danmark leveret 22 nye Scania R 450 sættevognstrækkere til Forsvaret – startskud til levering af op til 950 nye Scania over de næste syv år.

De mange nye lastbiler erstatter en flåde på cirka 1.300 ældre og pensionsmodne militærkøretøjer.

Rygrad i lastbilflåde

Undervejs i indkøbsprocessen meldte et antal interesserede leverandører sig i kampen om den store ordre, og efter et intenst udskilningsløb med omfattende evalueringer og testkørsler stod Scania i marts 2017 med en underskrevet kontrakt på den samlede leverance. Den omfatter en blanding af landevejs- og terrænkøretøjer, herunder pansrede køretøjer, som de kommende cirka 20 år udgør rygraden i Forsvarets lastbilflåde.

- Vi har i de senere år arbejdet intensivt på dette store lastbilindkøb. Det har været en lang proces, men det har også været en lærerig, positiv og meget udviklende proces. Gennem hele forløbet har Scania vist sig at være en professionel partner, og vi glæder os til at fortsætte samarbejdet, sagde vicechef ved Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse, brigadegeneral Anders Mærkedahl Pedersen til overdragelsesceremonien af de første lastbiler.

Enhedsflåde

Anders Mærkedahl Pedersen tilføjer:

- Vi har virkelig arbejdet intensivt med at afdække Forsvarets mange forskellige behov til køretøjsflåden. Som noget nyt har vi puljet lastbilindkøbet på vegne af alle myndigheder inden for Forsvarsministeriets koncern, så vi får en enhedsflåde. Det giver stordriftsfordele på økonomi, teknik, service og vedligeholdelse. Vi har desuden testet køretøjerne til det yderste og fået værdifuld feedback fra de brugere, der skal leve med køretøjerne til daglig.

Mere end biler

Scania Danmarks adm. direktør Marcus Holm:

- Det er vigtigt at gøre klart, at samarbejdet mellem Forsvaret og Scania strækker sig langt videre end opbygning og levering af lastbiler. Vores samarbejde omhandler i stor grad alle de facetter, der omkranser den verden, lastbilerne skal indgå i. Det er bl.a. teknisk-, uddannelses- og logistikmæssig support til Forsvarets mange servicefaciliteter rundt om i landet.

- Samarbejdet eksisterer på mange niveauer og på tværs af vores organisationer såvel globalt som lokalt. Og jeg er ikke i tvivl om, at det netop er dette samarbejde, der er en vigtig faktor for, at projektet er lykkedes indtil nu og fortsat vil lykkes.

 

Ti nye om måneden

De første 22 af de flere hundrede nye lastbiler er af typerne R 450 A4x2NA og R 450 A6x4NA, altså 2- og 3-akslede sættevognstrækkere til landevejskørsel. De leveres i Forsvarets karakteristiske farver - men med forholdsvis ”civile” specifikationer, og senere i år følger yderligere cirka 50 nye Scania af forskellige typer.

Ved udgangen af 2018 vil Forsvaret således have fået leveret godt 70 nye Scania, og fra og med 2019 og en årrække frem kommer der yderligere cirka ti nye Scania til hver måned. I slutningen af 2020 forventes de første pansrede varianter at blive leveret, og året efter indgår der også terrængående lastbiler i leverancerne.

2, 3 og 4 aksler

I Scanias leverancer vil der både indgå 2-, 3- og 4-akslede lastbiler. Grundtanken i Forsvarets nye lastbilindkøb er, at selve lastbilerne udgør en mobil platform for de mange forskellige typer udstyr, som både Hæren, Søværnet, Flyvevåbnet og Hjemmeværnet råder over.

Udstyret monteres efter et modulprincip på og i forskellige typer containere, der hurtigt kan monteres og afmonteres i forhold til det udstyr, der er brug for i en given situation.

Ud over de standardiserede køretøjer bliver nogle af de nye Scania opbygget til bl.a. blokvognskørsel, med kran og til andre specialopgaver, hvor containerløsningen ikke egner sig.

Modulopbyggede biler og opbygninger

Blandt produktegenskaberne, som Scania lagde vægt på i udbudsrunden op til kontraktunderskrivelsen, var det unikke modulsystem, der gør Scania i stand til at levere et meget bredt udvalg af lastbiler til forskellige opgaver - ved brug af et forholdsvis lille antal hovedkomponenter. Det gælder eksempelvis førerhuse, motorer, chassiser, transmissioner og aksler, der kan kombineres på et utal af måder.

Med Scanias modulopbyggede lastbilprogram, kombineret med Forsvarets modulopbyggede opbygninger og udstyr i containere, vil Forsvaret derfor kunne løse logistiske og operationelle opgaver på samme produktplatform. Det giver maksimal fleksibilitet og optimerer samtidig den samlede investering.

Takket være modulprincippet, på både lastbiler og opbygninger, fastlåses de derfor ikke til bestemte arbejdsopgaver, én af grundende til at mindske størrelsen på Forsvarets fremtidige lastbilsflåde.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.206