Ny pris til innovative lastbiler
En ny pris for innovative lastbil-løsninger uddeles for første gang på IAA-messen i Hannover i næste uge. Prisen har navnet ”Truck Innovation of the Year”, og den reflekterer den konstante forandring, som lastbilbranchen gennemgår i disse år med konstant jagt på og udvikling af nye, innovative løsninger til at forbedre lastbilers effektivitet og miljømæssige aftryk.
Prisen uddeles af samme organisation, som i mere end 40 år har stået bag kåringen af International Truck of the Year i Europa – og de to priser vil fremadrettet blive uddelt sideløbende.
Kandidater til den nye ”Truck Innovation”-pris vil blive bedømt ud fra deres evne og potentiale til at bidrage til øget effektivitet i vejtransporten inden for en overskuelig fremtid, samt deres mulighed for at forbedre den klimamæssige påvirkning fra vejtransporten.
For at være i spil til titlen kan der fx være tale om et køretøj med en alternativ drivline eller alternativt brændstof-system. Kandidater kan også udmærke sig ved andre ”hi-tech”-løsninger med fx autonom kørsel, platooning, unikke serviceløsninger eller andre nyskabende teknologier.
Lastbil-kandidaterne behøver i modsætning til den traditionelle pris ikke at være sat i serieproduktion i det år, hvor prisen uddeles – men der skal være tale om ”køreklare” lastbiler.
Til den første prisuddeling er der ikke mindre end seks kandidater:
Både Mercedes-Benz, Volvo og Renault har i årets løb præsenteret nye, fuldt elektriske lastbiler, som ventes at gå i serieproduktion i løbet af de kommende år.
DAF har i flere år udviklet på Ecochamps-projektet, som er en hybrid-løsning, ZF har udviklet en selvkørende lastbil til at operere på terminal-områder, og endelig har MAN i år indsat en selvkørende lastbil til vejarbejde på en tysk motorvej.
Kandidaterne til Truck Innovation of the Year 2019 (i alfabetisk rækkefølge):
DAF Ecochamps Hybrid
MAN aFAS (førerløs lastbil)
Mercedes-Benz eActros
Renault Z.E. 2. generation
Volvo FE/FL Electric
ZF Innovation Truck
Vinderen afsløres på IAA-messen i Hannover onsdag 19. september.
Bag prisen står den fagjuryen IToY, som består af lastbiljournalister fra førende transportmedier i 25 europæiske lande.
Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.