23948sdkhjf

Her er Fords nye lastbil

Ford Trucks er stadig en parentes i det meste af Europa, men en helt ny version af den tyrkisk producerede lastbil skal løfte Ford Trucks op på næste hylde med større førerhus, stærkere motor og ny gearkasse.

Lastbilen bliver officielt lanceret i slutningen af august, men allerede nu er de første officielle billeder af den kommende topmodel fra Ford Trucks sluppet ud.

Den nye langturstrækker fra Ford Trucks er udviklet og produceret af Ford Otosan, som er et tyrkisk joint-venture ejet i fællesskab af den tyrkiske bilkoncern Koç og Ford Motor Company. Med den helt nye lastbil får Ford Trucks nu et førerhus i fuld bredde (2,5 meter), og den eksisterende motor forventes samtidig at opgraderes til at kunne yde 500 hk (i dag maks. 480 hk). Der er tale om en 6-cylindret Ford Ecotorq-motor på 12,7 liter, som er udviklet og produceret hos Ford Otosan i Tyrkiet – med teknisk support fra Ford.

Den vigtigste nyskabelse på den kommende topmodel Ford Trucks handler om en ny gearkasse, som er udviklet og skal produceres på fabrikken i Tyrkiet. Formentlig vil den blive indsluset i hele produktprogrammet hos Ford Trucks i 2020.

Gearkassen er led i en langsigtet strategi for Ford Trucks, som for få år siden indførte sin egen motor, Ecotorq, som erstatning for FPT Cursor-motoren (Fiat Powertrain), som førhen blev anvendt i Ford Trucks. Og nu bliver den altså suppleret med egen gearkasse, som bliver en 12-trins automatiseret gearkasse med moderne løsninger som ACC (dynamisk fartpilot) og PPC (gps-styret forudseende gearskifte). Dermed er hele drivlinen udviklet og produceret internt hos Ford Trucks.

Nyt førerhus, opgraderet motor og ny gearkasse åbner nye perspektiver for Ford Trucks, som fortsat står på spring til for alvor at træde ind på den europæiske lastbilscene. Og selvom der endnu er et stykke vej til at tage kampen op i det nordlige og vestlige Europa, så er Ford Trucks efterhånden til stede i det meste af verden og også i en række europæiske lande.

Ford Trucks leverer i dag lastbiler efter Euro 3-, Euro 5- og Euro 6-standard, og i Sydamerika foretages forhandlingen direkte af Ford. Ford Trucks er også godt repræsenteret i Mellemøsten, Afrika, Rusland og selvsagt Tyrkiet.

I Central- og Østeuropa har Ford Trucks etableret sig med forhandlernet i Rumænien, Bulgarien, Grækenland, Ungarn, Slovenien, Tjekkiet, Slovakiet, Kroatien og Ukraine.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156