23948sdkhjf

- Problemet nutidens slaver

DEBATINDLÆG:

Så fik vi max 25 timers parkering på statens p-pladser. Noget makværk, mener mange. Det mener/mente jeg egentlig også, fordi det eneste rigtige er naturligvis, at 45 timers-reglen bliver overholdt, så lastbilchauffører kan holde hvil hjemme.

Lastbilchauffører skal ikke "leve" i en lastbil i flere måneder. Men ved nærmere eftertanke, mener jeg, at det er ok med en begrænsning, fordi vi glemmer nok lidt, at der er mange andre, der benytter vore veje, og det er jo især i weekenderne, når lastbilerne holder langtidsparkeret. Det er også ofte i weekenden, de "civile" bevæger sig ud i trafikken, og de har vel også krav på en p-plads, så man har mulighed for mad og toiletbesøg.

Hvor skal alle de lastbiler så være, når de ikke må parkere på statens p-pladser, spørger mange? Ja, så må dem, (de store vognmænd og speditører), der har hentet østbilerne hertil jo bare stille private p-pladser og boliger til chaufførerne til rådighed.

Men hvorfor skal der overhovedet køre østeuropæiske lastbiler rundt i Skandinavien, Benelux, Frankrig, Spanien eller andre vesteuropæiske lande? Det er jo ikke en rumæner eller en bulgarers naturlige område/marked?

Det skal de heller ikke, men det gør de så, fordi, de er meget billige. Lønninger, helt ned til 15-16 kr. i timen. Og fordi det "lyksalige" er sket, nemlig at EU for snart mange år siden "opfandt" begrebet cabotagekørsel.

Da EU vedtog, at en lastbil må køre en national tur (cabotagekørsel) efterfølgende en international tur i et andet EU land, end der hvor lastbilen er hjemmehørende, så kunne man jo komme i position til en ny eksporttur, og derved kunne man undgå tom-kørsel, til gavn for miljøet. Rigtig god ide, tænkte jeg, - og det er faktisk stadig forudsætningen for at have retten til at køre nationale ture i et fremmed land.
Hvorfor er der ikke nogen, der tager dette alvorligt? At undgå tom-kørsel. Det tages der ikke hensyn til overhovedet. I dag misbruges cabotagereglen på groveste, og på ulovlig vis.

Jeg er klar over, at nu vil jeg få at vide, at vi kan ikke undvære østbilerne. Jo det kan vi. Det handler kun om prisen på chaufføren. Et chaufførjob er et godt arbejde. Så hvis der er ordnede fritidsordninger, og lønnen står i forhold til arbejdets værdi og i forhold til det land, man kører i, tør jeg godt påstå, at man kan finde de nødvendige chauffører.

Jeg mener, at hele Europa skulle følge Danmarks eksempel om p-begrænsninger. Det ville sætte transport på sporet igen og gøre transport til et værdigt og seriøst erhverv.

Transport i Europa er blevet et sort marked med slaveri, unfair konkurrence og social dumping, som kun gavner griske forretningsmænd/kvinder.

Leif Therkelsen
Stationsvej 13
6622 Bække

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.143