23948sdkhjf

Kø og motorfejl kan øge transporttid for dyr

»Jeg vil først og fremmest understrege, at reglerne skal overholdes. Altid. Dyrene skal have det godt, både under transporten og i stalden. Det er ikke til diskussion,« siger Lars Rosgaard, direktør i Rosgaard A/S der årligt transporterer over 2 millioner grise, hvoraf cirka 50 % er eksport.

Netop nu er opfølgning på kontrol, eller mangel herpå, med dyretransporter taget op af miljø- og fødevareministeren efter Fødevarestyrelsen onsdag meldte ud, at de ikke har lavet tilstrækkelig opfølgning på kontrol af dyretransporter.

Fødevarestyrelsens egen gennemgang viser, at der siden 2015 har været indsendt mere end 26.000 logbøger til kontrol og ud af disse er der overtrædelser på godt 1000.

Fødevarestyrelsen oplyser, at overtrædelserne primært omfatter transporttider over det tilladte, men der kan også være tale om overlæs og manglende hviletid for dyrene. Og landets miljø- og fødevareminister, Jakob Ellemann-Jensen er hverken tilfreds med sin egen styrelse eller tilbageholdende med at tro, at der i alle 1000 tilfælde er tale om overtrædelser, der er så grelle, at de kan føre til sanktioner.

I en pressemeddelelse, udsendt onsdag, udtaler han blandt andet, at det er et ”uacceptabelt rod” og at han har bedt ”…. Fødevarestyrelsen om at sikre, at der omgående følges op på de sager, hvor der ikke er blevet sanktioneret”.

»Det er vigtigt at kigge på, om der her er tale om administrative fejl i logbøgerne eller om der er tale om brud på dyreværnsloven. Og så er det vigtigt at huske på, at hvis én dyretransport har fem aflæsningssteder, så har den ene bil fem logbøger. Hvis chaufføren så holder i kø, får motornedbrud eller punkterer, så vil det give udslag på hans transporttid, og altså betyde en overtrædelse,« siger Lars Rosgaard.

Vi lever af, at grisene har det godt

Han påpeger, at dyrenes velbefindende altid har første prioritet, hvis der opstår situationer undervejs i transporten, som chaufføren ikke er herre over eller kan ændre på.

»Vores forretning lever af, at vores dyr trives, er sunde og har det godt. Det må være indlysende, at vi ingen interesse har i at komme frem til vores kunder med grise, der ikke har det godt. Dyrene har ingen stemme, så vi er deres stemme, og jeg synes, vi kan være stolte af vores erhverv, der gør det rigtig godt. Jeg bliver så træt, når branchen endnu en gang beskyldes for ikke at ville dyrene det godt,« siger Lars Rosgaard.

Han undrer sig over, at Fødevarestyrelsen melder ud, at de nu har fulgt op og politianmeldt samtlige 1000 overtrædelser.

Det virker på Lars Rosgaard besynderligt, hvis alle 1000 overtrædelser skulle være af så alvorlig karakter, at de kan føre til en sigtelse og sanktionering mod vognmanden.

»Man er helt særligt dygtig her i landet, og det gælder medier og politikere, og nu også Fødevarestyrelsen, til at omtale dyretransport negativt, og det virker som om, det er blevet helt legalt at sparke ned ad. Og så er vi som branche måske ikke dygtig nok til at fortælle om os selv og vores arbejde. For der er vitterligt ingen af de chauffører og vognmænd, jeg møder, der bevidst laver fejl eller ikke behandler deres dyr ordentligt,« siger Lars Rosgaard.

Lastbil Magasinet har bedt om aktindsigt i den nøjagtige fordeling og type af overtrædelser. Vores anmodning er ved redaktionens afslutning endnu ikke besvaret.

Vi har desuden kontaktet Miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann- Jensen for at få svar på en række spørgsmål. Via hans pressesekretær er vi blevet oplyst, at ministeren først ønsker at svare, når redegørelsen foreligger.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109