23948sdkhjf

Freightliner med to nye el-lastbiler

Daimler har lanceret to elektriske lastbiler på det amerikanske marked. Der er tale om to udgaver af Freightliner, som på ren el-drift er dedikeret henholdsvis langturstransport og distributionskørsel.

Freightliner eCascadia er en elektrisk version af den mest solgte lastbil i Nordamerika, nemlig langtursmodellen Cascadia. Freightliner eCascadia er udstyret med 730 næsten lydløse hestekræfter under den lange snude, og den er tiltænkt langturstransporter over 15 tons totalvægt. Batterierne rækker til op mod 400 km kørsel. I løbet af halvanden time kan batterierne lades 80 procent op og være klar til at køre 320 km.

Freightliner eM2 106 er den anden elektriske lastbil, som er udviklet til lokal distribution med 9-12 tons totalvægt. Elmotoren yder op til 480 hk, og rækkevidden er omtrent 370 km. På en time kan batterierne genoplades til 80 procent, svarende til ca. 300 km.

I løbet af 2018 vil ca. 30 udgaver af disse to nye modeller blive leveret til udvalgte kunder i Nordamerika, og disse vognmænd vil i en testfase give feedback til Freightliner for at optimere funktionerne og udviklingen af de elektriske Freightliners. Formentlig i 2021 vil Freightliners to nye elektriske lastbiler gå i serieproduktion til almindelig bestilling.

Daimler lancerede tidligere på året den elektriske Mercedes-Benz eActros med en rækkevidde på op til 200 km og en totalvægt på op til 26 ton. Den forventes at gå i serieproduktion i 2021.

Daimler har samtidig med lanceringen af de to elektriske Freightliner annonceret oprettelsen af en ny E-Mobility Group, som er en ny division i Daimler, som skal opsamle al knowhow om el-drift på lastbiler og definere den fremtidige strategi for udvikling af nye elektriske produkter på tværs af Daimlers bus- og lastbilmærker, som bl.a. rummer Mercedes-Benz, Freightliner, Western Star, Fuso og Thomas Built Buses.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.203