23948sdkhjf

Politiet finder fejl i fartbøder

Politiets ATK-system, der blev taget i brug i 2015, foretager automatisk en kategorisering af de køretøjer, der måles på. Politiet har desværre konstateret, at der siden 2015 har været 358 sager, hvor bilister har fået bøder på et fejlagtigt grundlag, fordi en personbil er blevet forvekslet med en lastbil, og fejlen ikke er blevet opdaget i forbindelse med den efterfølgende manuelle kontrol.

De uretmæssige bøder skyldes menneskelige fejl, der er sket, fordi en sagsbehandler ikke har været opmærksom på systemets advarsel om at efterkontrollere køretøjsklassificeringen. Hvis en personbil fejlagtigt forveksles med en lastbil, kan det medføre, at der uretmæssigt udstedes en fartbøde, da der på flere strækninger gælder forskellige hastighedsgrænser for personbiler og lastbiler.

Der er allerede bygget en sikkerhedsmekanisme ind i politiets ATK-system, der skal fange denne type fejl. Men Rigspolitiet har konstateret, at sikkerhedsmekanismen ikke i alle tilfælde har været tilstrækkelig til at sikre, at der ikke er udstedt uretmæssige fartbøder.

Siden 2015 er ca. 2 mio. køretøjer blevet målt i politiets automatiske trafikkontrol, og fejlen vedrører således en lille andel af ATK-sagerne. Rigspolitiet tager imidlertid fejlen meget alvorligt og forbedrer nu kvalitetskontrollen af bøderne fra den automatiske trafikkontrol (fotovognene).

»Det er yderst beklageligt, at bilister der har overholdt hastighedsbegrænsningerne har fået udskrevet bøder. Vi tager det meget alvorligt, da man skal kunne stole på de bøder, vi udskriver,« siger chefen for Rigspolitiets Nationale Færdselscenter, Erik Terp.

Rigspolitiet og Rigsadvokaten er i gang med manuelt at gennemgå sagerne, så uretmæssige bødeforelæg kan blive annulleret hurtigst muligt. Sager, hvori uretmæssige bøder er blevet betalt, vil blive genoptaget og bøderne tilbagebetalt.

»De 358 sager vil nu blive genoptaget, så vi sikrer os, at ingen bilister har betalt for meget eller fået et klip i kørekortet, de ikke skulle have haft. Bilister, der enten skal have annulleret deres bøde eller justeret den, vil få besked fra os, siger Erik Terp.

Rigspolitiet skærper nu kontrollen med køretøjsklassificeringen ved ATK-målinger. Der vil i den forbindelse blive implementeret en yderligere sikkerhedsmekanisme i politiets systemer, der skal gøre sagsbehandleren opmærksom på, at køretøjsklassificeringen skal ændres, før der udstedes en bøde.

Rigspolitiet er i gang med et efterse området for at eliminere eventuelt andre typer fejl med fartbøder. Her er man blevet opmærksom på, at forkerte indtastede oplysninger om køretøjets vægt i motorregisteret har resulteret i for høje bøder i tre tilfælde siden 2015. Rigspolitiet vil også følge op på dette sammen med SKAT, der har ansvaret for motorregisteret, og uberettigede bødebeløb vil blive tilbagebetalt hurtigst muligt.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.048