9200 heste trækker 50 mio. kyllinger
Fremover trækker 9200 hestekræfter årligt op mod 50 mio. levende kyllinger på deres sidste tur - fra kyllingeproducenter på Fyn og i Jylland til Danpo A/S’ nordjyske slagteri i Aars.
Fjerkræslagteriet investerer således i 20 styk nye to-akslede Volvo FH 460 trækkere.
De mange nye trækkere er netop leveret via karavanekørsel fra Volvo Truck Center i Aalborg til Danpo i Aars. Bag rattet sad de chauffører, der fremover får bilerne som daglig arbejdsplads.
Fangerbiler
Fem af de nye Volvo-lastbiler er indrettet som ’fangerbiler’, hvor køjen bag førersædet er erstattet med sæder, så lastbilen har plads til fire ’fangere’. Disse personer ankommer som de første til kyllingefarmene og sørger for at indfange de kyllinger, der er klar til slagtning.
Lastbilerne er udstyret med en gaffeltruck og fangstredskaber. Efterfølgende transporteres kyllingerne i særligt indrettede gardintrailere med hævetag. Alt afhængig af kyllingernes alder og race medbringer traileren op til 6.500 kyllinger per transport.
Efter blot fem ugers liv. vejer kyllingerne hver cirka 2,1 kg., inden de er klare til de danske middagsborde.
Sønderjylland
En enkelt af de nye biler kører fremover i Sønderjylland for Sødams Øko Fjerkræslagteri, der også ejes af Danpo.
- De økologiske kyllinger og frilandskyllingerne er der stigende efterspørgsel efter, og på Sødams slagteri i Skærbæk slagtes der mere end én million kyllinger om året, fortæller transportchef Claus Lassen, Danpo.
Sikkerhed
De nye Volvo-trækkere er udstyret med Volvos store sikkerhedspakke, der blandt andet omfatter ACC (Adaptive Cruise Control), der via en radar på bilens front holder fast afstand til forankørende. Er der risiko for kollision aktiveres bremserne automatisk for at undgå trafikuheld.
Endvidere registrerer bilens ”Sporassistent” bilens placering i forhold til vejstriberne, via et kamera. Et lydsignal gives, når lastbilen er på vej til at krydse vejstriberne. De nye biler er også udstyret med Dynafleet, I-See, ESP og alkolås. Sidstnævnte fungerer ved, at chaufføren puster i en håndholdt enhed. Er promillen over den lovlige grænse, kan lastbilen ikke startes.
Guld-service
Alle nye biler følges af Volvo Guld servicekontrakter, der inkluderer al service og eventuel reparation på bilerne. Via Volvos Telematic Gateway, der opretter forbindelse til lastbilerne, mens de er i drift, følger Volvo det aktuelle behov for service og værkstedsbesøg.
Kontrakterne sikrer således Danpo forudsigelighed og et fast omkostningsforløb.
- Det har været Danpos ønske at opnå størst mulig driftssikkerhed, i det det koster 60.000 kroner i timen, når slagteriet står stille, tilføjer transportchef Claus Lassen.
Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.