Hønge: Endevend spritkørslen
Hvordan oplever danske chauffører og vognmænd situationen med udenlandske chauffører, som sætter sig bag rattet af en lastbil herhjemme med for meget sprit i blodet?
Det spørgsmål ønsker SF’s transportordfører, Karsten Hønge, at undersøge nærmere, efter han via justitsministeren forgæves har søgt et svar på, hvor mange af de udlændinge, der i 2016 fik frataget retten til at køre i Danmark, der er lastbilchauffører.
Hvor udpræget er det?
Torsdag kunne Fagbladet 3F fortælle, hvordan det af et svar fra Justitsminister Søren Pape Poulsen (K) fremgår, at 380 udenlandske borgere i 2016 ved dom mistede retten til at køre bil eller lastbil i Danmark – en stigning på 33 procent siden 2011. Men af samme svar fremgår det også, at det ikke er muligt for politiet via deres IT-system er at opgøre, hvor mange af de personer, der mistede kørekortet, der er lastbilchauffører.
Karsten Hønge forklarer til Lastbil Magasinet, at han jævnligt hører fra danske chauffører, der mener, der er et problem med udenlandske spritchauffører på vejene. Men også at han i hovedtræk kun selv kender til problemet via de spektakulære sager, som af og til bliver omtalt i medierne, når en østeuropæisk chauffør bliver standset med en tårnhøj promille.
»Jeg synes, jeg har hørt det en del gange, at det ikke er et problem med danske chauffører. Men jeg vil gerne vide, om sagerne med de rekordstive udenlandske chauffører er enkeltstående tilfælde,« siger Karsten Hønge.
Afhængigt af, hvad tallene ved en nærmere granskning på området kunne vise, mener Karsten Hønge, at det kunne danne baggrund for en øget politiindsats på området.
»Kan jeg se et mønster, vil det være oplagt med ressourcer til at lave kampagner på rastepladser. Man skal søge at lave en mere målrettet indsats på rastepladser efter udenlandske chauffører. Men det kræver et grundlag,« siger Karsten Hønge.
Interessante udtalelser
Torsdag forklarede politiassistent og fagansvarlig på køre- og hviletidsområdet hos Tungvognscenter Nord, Tonny Pedersen, til Lastbil Magasinet, at han stadig mener, der er en del chauffører derude, som kører rundt med for mange promiller i blodet, også selv om der måske ikke har været så mange medieomtaler af spritsager i 2017 som tidligere.
Men han påpegede samtidig, at det kan være meget svært at fange spritchaufførerne, hvis ikke politiet modtager nogle anmeldelser.
Karsten Hønge finder udtalelserne fra tungvognsbetjenten meget interessante:
»På baggrund af de udtalelser vil jeg gå videre med sagen. Jeg vil opfordre folk med tilknytning til branchen til at komme med henvendelser om, hvordan de oplever situationen. At de henvender sig til mig om, hvorvidt der er et problem. På baggrund af udtalelserne vil jeg henvende mig til fagforeningen og brancheorganisationerne og bede dem give mig en tilbagemelding senest 1. februar, og så vil jeg lave en ny henvendelse til justitsministeren,« siger Karsten Hønge.