23948sdkhjf

Domstol: Forbud mod hvil i førerhuset

EU-Domstolen stadfæster belgisk forbud mod regulært hvil i førerhuset. ITD ærgrer sig over timing.

I august 2014 anlagde et belgisk transportselskab sag mod den belgiske stat mod dens praksis med at udstede bødesanktioner til chauffører, som holdt det regulære ugentlige hvil i førerhuset.

Nu har EU-Domstolen i går stadfæstet det belgiske forbud mod at holde det regulære hvil i førerhuset. Dermed følger EU-Domstolen, som forventet, generaladvokatens forslag til afgørelse i sagen om tolkning af de europæiske regler for chaufførers ugentlige hvil, hvor man støtter den belgiske stats fortolkning af reglerne, melder brancheorganisationen ITD.

Ikke egnet hvilested

EU-Domstolens begrundelse for afgørelsen er, at reglerne kun udtrykkeligt fastlægger hvil i førerhuset i henhold til daglige hviletider og reducerede ugentlige hviletider. Et førerhus er, ifølge EU-Domstolen, ikke et egnet hvilested for hvileperioder længere end den daglige og reducerede ugentlige hviletid. Domstolen skriver yderligere i sin begrundelse, at EU-Kommissionen i dets forslag til en ny vejpakke lægger op til en ændring af køre- og hviletidsregler, der også har til hensigt at udelukke muligheden for at tage det regulære ugentlige hvil i førerhuset.

ITD: Forkert begrundelse

Jørn-Henrik Carstens, politisk chefkonsulent i ITD:

- I ITD har vi længe set et behov for at få præciseret den gældende lovgivning for hvil i førerhuset. Vi mener dog, at det er forkert, når EU-Domstolen begrunder deres nye stadfæstelse af forbud mod hvil i førerhuset med, at Kommissionens selv er kommet med forslag på området. Kommissionen foreslår jo netop også at give chaufføren mulighed for at afholde flere reducerede hvil og dermed muligheden for at udskyde det lovpligtige 45-timers hvil. Det er et udtryk for, at Kommissionens har til hensigt at skabe fleksibilitet i køre- og hviletidsreglerne, og det imødekommer stadfæstelsen fra EU-Domstolen ikke.

Passende sovefaciliteter

EU-Domstolen har med dommen slået fast, at daglige hviletider og reducerede ugentlige hviletider kan tilbringes i førerhuset, hvis køretøjet er udstyret med passende sovefaciliteter til hver fører, og køretøjet holder stille. Det vil nu være op til medlemslandene at fastsætte bestemmelser om sanktioner for overtrædelse af forbuddet.

EU-Kommissionen foreslår ud over øget fleksibilitet omkring reducerede ugehvil også, at transportvirksomheden skal organisere førerens arbejde således, at føreren kan tilbringe mindst én regulær ugentlig hviletid på sin bopæl i løbet af hver tre på hinanden følgende uger.

ITD støtter forslaget dog med den tilføjelse, at man bør tage udgangspunkt i ansættelsesstedet og være konsekvent i forhold til den 4-ugers periode, øvrige dele af forslaget lægger op til.

Sammenhængende pakke

Jørn-Henrik Carstens:

- Det er vigtigt at se de foreslåede ændringer som en sammenhængende pakke, ellers kan transporterne ikke tilrettelægges effektivt, hvilket hverken chauffør eller transportvirksomhed har gavn af. Hvis forslaget om, at chaufføren med jævne mellemrum skal kunne returnere til ansættelsesstedet og dermed får mulighed for at holde hvil hjemme, går igennem, synes en løsning som ”den engelske model” at være en god løsning. De engelske bestemmelser giver mulighed for at sove i bilen, forudsat den holder stille, og der er adgang til passende sanitære faciliteter. I praksis ville det betyde, at chaufføren kunne holde to reducerede og et regulært ugehvil i bilen for derefter at holde et langt ugehvil hjemme, hvor der samtidig kompenseres for de timer, der skyldes for de reducerede hvil.

Bøde i Holland

ITD vil nu lægge fornyet pres på forhandlingerne om Kommissionens vejpakke, så et nyt sammenhængende regelsæt, der vil skabe større fleksibilitet i køre- og hviletidsreglerne, kan komme på plads.

I forlængelse af EU-Domstolens afgørelse har myndighederne i Holland besluttet at håndhæve et forbud mod afholdelse af det regulære ugentlige hvil i førerhuset. En overtrædelse giver en bøde på 1.500 euro per gang.

Artiklen er en del af temaet Vognmænd.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.114