Nyt system giver mere pålidelig start
Volvo Trucks introducerer et nyt batterisystem til Volvo FH og Volvo FM, som giver tilstrækkelig strøm til alle funktioner i førerhuset, samtidig med at risikoen for stilstand på grund af afladede batterier reduceres.
»Chaufførerne får større komfort og bedre arbejdsbetingelser, når de ved, at de har tilstrækkelig strøm til deres behov og lille risiko for at tære på strømmen på startbatterierne,« udtaler Samuel Nerdal, Product Manager Electrical and Electronics hos Volvo Trucks, i en pressemeddelelse.
Det nye batterisystem har to separate batterisæt – et til start af motoren og et andet til alt andet elektrisk udstyr i førerhuset. Startbatteriets eneste funktion er at trække motoren i gang og påvirkes ikke af strømforbruget i resten af lastvognen. Alle andre funktioner som parkeringsvarmer, parkeringskøler, køleskab, mediesystem og personligt udstyr som PC, mobiltelefon og tablet får strøm fra separate gelbatterier.
Ved at bruge gelbatterier kan den nye batteriløsning imødekomme det stadigt større krav til strømforsyning, kunderne stiller i dag. Sammenlignet med konventionelle blybatterier har gelteknologien evnen til at opretholde høje koncentrationer af energi i lange perioder.
»Disse fordele opleves især ved langdistancetransporter og i virkelig varme eller kolde klimaer. Selv på vinteraftener kan chaufføren nyde en god nats søvn uden at skulle stå op og starte motoren for at genoplade batterierne,« forklarer Samuel Nerdal.
Færre motorstarter betyder også lavere brændstofforbrug og mindre påvirkning af miljøet.
»En parkeret lastvogn med motoren i tomgang bruger ca. tre liter brændstof pr. time. Med vores løsning er det muligt at minimere tomgangstiden og dermed reducere brændstofomkostningerne betydeligt,« siger Samuel Nerdal.
De nye gelbatterier giver en meget længere servicelevetid end konventionelle blybatterier samt flere opladningscyklusser. Faktisk holder holder gelbatterierne under hårde cyklusser mindst 10-15 gange længere.
Fakta: Volvo Trucks’ nye batterisystem
- Fås som option på de nye Volvo FH og Volvo FM lastvogne på europæiske markeder.
- Har to batterisæt med separate kredsløb.
- Elektrisk komfortudstyr i førerhuset og tilbehør forsynes med strøm fra 210 Ah gelbatterier.
- Startbatterierne består af konventionelle blybatterier, 800 A CCA.
- Gelbatterierne kan enten installeres bagi og startbatterierne i venstre side eller i en kombineret batteriboks med startbatterierne i venstre side.
Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.