23948sdkhjf

Strammere regler for vinterdæk

Også krav om vinterdæk på forhjulene.

Efteråret er ankommet kalendermæssigt, og i løbet af en god måneds tid risikerer danske vognmænd og chauffører at stå op til de første morgener med frost på asfalten.

Netop vognmænd og chauffører der kører ind i Tyskland kan allerede nu sætte kryds i kalenderen, da reglerne for kørsel med vinterdæk i Tyskland strammes fra 1. juli 2020 – og måske allerede fra vinteren 2019.

Her indfører de tyske myndigheder således krav om, at lastbiler - og busser med mere end ni sædepladser, inklusiv føreren, – også er monteret med vinterdæk i vinterperioden, oplyser DTL – Danske Vognmænd.

Tyskland kræver således, at lastbiler er monteret med vinterdæk på både foraksler og trækaksler fra nævnte tidspunkt. Derimod er der fortsat ikke krav om vinterdæk på eventuelle påhængskøretøjer.

Vinterdæk er...

Vinterdæk er de dæk, der bærer betegnelserne 3PMSF (Three-Peak Mountain Snow Flake), M+S, M.S. eller M&S (Mud + Snow), og hvis dækkene er produceret inden 31.12.2017 (=DOT 5217), kan de benyttes som vinterdæk indtil 30. december 2024.

DOT står for Department of Transportation.

Person- og varebiler under 3,5 ton totalvægt, der kører i Tyskland, skal udstyres med vinterdæk på alle aksler i vinterperioden, lige som landet – som Danmark – kræver, at dækmønstret ikke er slidt længere ned end 1,6 mm.

Snekæder

Der er ikke lovkrav om at medbringe snekæder, men de skal monteres på trækdækkene, hvis der skiltes med dette krav. Der er ikke angivet nogen specifik tidsperiode, men ”hvis omstændighederne kræver det, skal køretøjet være udstyret med vinterdæk, snekæder, skovl, m.v.”

Den maksimale hastighed med snekæder monteret er 50 km/t.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.267