23948sdkhjf

- Lad os få Postmand Per tilbage

DEBATINDLÆG:

Som vi i transportbranchen har vist længe, så benytter PostNord sig af billig østeuropæisk chauffører, og det er med fuldt overlæg iflg. HR Chef Hans Erik Lindkvist.

Han påstår, at alle i branchen gør det. Det er noget vrøvl.

Det er dog fristende for nogle, da kontrollen med ulovlig cabotage er svær at udføre.

Her er det så, at Post Nord som statsejet selskab tager det som en selvfølge, at når andre undgår at blive taget/opdaget i ikke at overholde godskørselsloven, så er det også godt nok for Post Nord.

Med hensyn til Peter Kjærs kommentar til at det er forkert, når jeg påstår at Post Nord beder om de samme penge to gange, kan jeg kun konstatere, at økonomien omkring tjenestemændene var en del af den aftale, der blev lavet, da Post Nord blev lagt ud i et selskab, og at staten kun har en forpligtigelse over for tjenestemændene i forbindelses med en konkurs.

I min verden skal der en konkurs til, hvis Post Nord skal have flere penge til afvikling af tjenestemændene, ellers er det at Hr og Fru Danmark, som betaler to gange.

Jeg kan forstå ud fra en artikel i Politiken, at det for Post Nord er en nødvendighed at få tilført kapital for at kunne gennemføre sin omstillingsplan. Her må politikerne spørge sig selv om:

1.      Er det en plan, der bygger på at underbyde private aktører på markedet.

2.      Er det en plan, der tilsidesætter godskørselsloven.

3.      Er det en plan, der kun omfatter den forpligtigelse, staten har til at levere breve. Ved andet end bare breve kan der   vel ikke gives dækning eller tilskud.

Der var en gang, hvor Postmand Per var en stolt person, og med god grund. Dagligt bragte Postmand Per post ud og havde en stolthed ved at udføre en vigtig opgave for samfundet - den tid er slut.
Det grundet et forsøg på at konkurrere på et pakke og stykgodsmarked, hvor PostNord har taget både pris- og social dumping med som et styrende redskab.

Lad os få Postmand Per tilbage. Staten må så understøtte, at breve kommer ud hver dag (så længe, der er breve), og så lad os private aktører udføre det, der ikke er en opgave for staten, såsom brevsikkerheden.

Kristian Skov Petersen
Letland Alle 3
2630 Tåstrup

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141