23948sdkhjf

- Vi er ikke så uenige, Leif Therkelsen

DEBATINDLÆG:

Tak til Leif Therkelsen for hans kommentarer. Holdningsmæssigt tror jeg dog ikke, at vi er meget langt fra hinanden, for Leif Therkelsen giver jo selv udtryk for, at 45 timers ugehvilet isoleret set ikke har betydning for trafiksikkerheden. Dog er der bestemt en sammenhæng imellem de sociale vilkår, som chaufføren har til rådighed, og trafiksikkerheden, hvis han over lange perioder ikke har ordentlige vilkår til sin rådighed ved regulære ugehvil og er overladt til øde områder uden adgang til at få tilgodeset de menneskelige basale behov som fx adgang til bad, toilet og en ordentlig seng at sove i. 

Derfor kæmper DTL også for, at der kommer flere sociale vilkår ind i kørehviletidsforordningen, som netop giver chaufføren flere rettigheder på de lange ture, hvilket i sidste ende både vil tilgodese trafiksikkerheden og ikke mindst konkurrencen imellem de europæiske vognmænd.

Slutteligt siger jeg mange tak for invitation til weekendophold i lastbilen. Det lyder fristende, men efter at jeg igennem tiderne har opholdt mig i forskellige førerhuse rundt på de europæiske veje, mener jeg dog at være rig på den erfaring.

Frank Davidsen
Underdirektør DTL

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094