Renault 3D-printer motor
Renault Trucks’ ingeniører og designere arbejder på en fremstillingsproces med metal 3D-print inden for metalemner, der skal øge motorers effektivitet. Fremtidens teknologi er hurtigt ved at blive en realitet, og det ses ud fra de komplekse dele, der allerede med succes er afprøvet i en Euro 6-motor.
Powertrain Engineering afdelingen hos Renault Trucks i Lyon arbejder på en fremtidig motorfremstillingsproces. En prototype på en 4-cylindret DTI 5 Euro 6 trin C motor er designet udelukkende ved hjælp af 3D-print.
Selvom den komplette motor allerede var færdigdesignet virtuelt, blev vippearme og knastaksler fremstillet af metal 3D-print og med held testet i 600 timer inde i en Euro 6-motor.
120 kg. lettere motor
Damien Lemasson, projektleder hos Renault Trucks:
- Målet med dette projekt er at demonstrere den positive indvirkning, som metalblandingen har på en motors størrelse og vægt. Denne proces har gjort det muligt for os at reducere vægten af en 4-cylindret motor med hele 120 kg., svarende til ca. 25 procent. Testene beviste holdbarheden af motorkomponenter lavet i metal 3D-print. Det er ikke bare kosmetisk.
Metalblandingsfremstillingen åbner nye muligheder for udviklingen af termiske motorer. Denne proces, som virker ved at tilsætte materialer lag efter lag, kan anvendes til at skabe komplekse organiske former samt optimere dimensioneringen af dele og reducere antallet af samleprocesser og dermed antallet af komponenter i en motor.
Færre dele
- Additiv fremstillingsvirksomhed frigør os fra begrænsninger og tillader større kreativitet hos ingeniørerne. Denne procedure er en kilde til banebrydende teknologi til fremtidens motorer, der vil blive lettere og mere funktionelle og dermed have en optimal ydeevne, tilføjer Damien Lemasson. Antallet af komponenter i DTI 5 motoren er blevet reduceret med 25 procent, hvilket svarer til 200 færre dele.
For transportvirksomheder medfører metal 3D-print en række fordele. De vil kunne optimere deres flådes samlede driftsomkostninger, lige som en reduktion i motorvolumen vil føre til større nyttelast og lavere brændstofforbrug.
På kort sigt kan denne fremstillingsprocedure bruges til meget specifikke enheder eller små serier. I forlængelse af disse succesfulde indledende tests, vil ingeniører hos Renault Trucks fortsætte med at arbejde med denne fremstillingsproces for yderligere at øge ydeevnen og funktionaliteten af lastbilkomponenter.
Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.