23948sdkhjf

Vognmænd risikerer lussing for dårlig infrastruktur

Kommentar: Trans Inform støtter DTL og ITD mod total overhalingsforbud.

 Trans Inform, vognmandens fagblad, støtter DTL og ITD's modstand mod en idé fra politiet om et totalt overhalingsforbud på 49 kilometers hovedsageligt underdimensioneret fynsk motorvej - fra Tietgenbyen øst for Odense til Fredericia.

Argumentet om, at "der ofte opstår farlige situationer, når lastbiler overhaler hinanden" - på den i forvejen overfyldte Fynske Motorvej E20 mellem Middelfart og Nyborg - bør således ikke medføre, at der indføres totalt forbud mod overhalende lastbiler mellem Tietgenbyen og Fredericia.

Det er ganske enkelt et argument, der er både tyndbenet og urimeligt over for transportbranchen.


Det mener Trans Inform, vognmanden fagblad i denne aktuelle kommentar.


Fastlåst trafik
Trans Inform støtter dermed de to brancheorganisationer DTL - Danske Vognmænd og ITD, der begge lufter deres bekymring på vegne af de vognmænd og chauffører, der benytter Fynske Motorvej.


Den fynske vognmand Martin Danielsen, formand for DTL, og Jørn Henrik Carstens, chefkonsulent hos ITD, peger begge på, at et eventuelt totalforbud vil gøre trafikken endnu mere ufleksibel og langsom, da det uden tvivl skaber unødvendigt lange kolonner af lastbiler i motorvejens inderste spor. Et argument der også støttes af en rapport fra Cowi.


Siden 2012 har der eksisteret et forbud mod overhalende lastbiler i myldretiden - mellem kl. 6 og 9 samt 15 og 18. Et tidsrum der måske skal justeres, ifølge ITD.


Eneste løsning: 3. spor

Eneste farbare vej ud af den tætte trafik, der med rette frustrerer både vognmænd, chauffører og privatbilister, et et nyt 3. spor på motorvejen fra Nyborg til Middelfart.


Danmark kan ikke undvære en velfungerende transportbranche, der leverer varer og gods og dermed holder virksomhederne kørende - som en helt essentiel vækstmotor i det danske velfærdssamfund.
Men lige nu risikerer vognmændene at få endnu en ubehagelig lussing, fordi den - i dette tilfælde - fynske infrastruktur er håbløst forældet.
Derfor bør det 3. spor på Fynske Motorvej på banen hurtigst muligt. Et ønske der også støttes markant af Fyns Vognmandsforening.


Arbejdsgruppe
Frem til maj ser en arbejdsgruppe med repræsentanter fra bl.a. Danske Busvognmænd, FDM, 3F, Dansk Industri, Vejdirektoratet, Rigspolitiet samt transportorganisationerne DTL og ITD på, hvad der kan gøres for at forbedre trafikalafviklingen på den fynske motorvej.

Artiklen er en del af temaet Vognmænd.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11