23948sdkhjf

ATL direktør står fast: Jobbet som chauffør er godt

Af direktør i ATL, Lars William Wesch

I Lastbil Magasinet i går (onsdag, red.) reagerer Leif Therkelsen (LT) og Bjarne Nielsen (BN) på min opfordring om at fortælle de positive historier om branchen. LT mener ikke, at jeg er klar over, hvilke vilkår man byder chaufførerne, og BN skriver, at fakta viser, at der er dårlige arbejdsforhold i branchen.

Det er ikke mit ærinde at tegne et skønmaleri. Jeg er ikke blind for, at der er problemer med arbejdsvilkår og arbejdsmiljø i dele af transportbranchen. Men hos hovedparten af de danske vognmænd arbejder chaufførerne under ordentlige forhold og til en god overenskomstmæssig løn.

LT og BN vælger at fokusere på de negative historier. Jeg vælger at fokusere på de positive, og de muligheder der er for unge mennesker, som søger ind i branchen.

Jeg fastholder, at man får en god løn, når man arbejder i en virksomhed, der har overenskomst med DI/ATL og 3F, og det er ikke korrekt, når BN skriver, at lønnen ikke har udviklet sig de seneste 15-20 år.

Udover en glimrende timeløn, er der en sundhedsordning og opsparing til pension. Lønnen bliver endnu højere, hvis man arbejder mere end 37 timer eller på skæve tidspunkter. Men i modsætning til hvad de to debattører skriver, er det altså muligt at få en god løn for 37 timers arbejde om ugen.

Hovedparten af vognmændene gør, hvad de kan for at sikre chaufførerne ordentlige arbejdsvilkår. De tilrettelægger arbejdet, så det er muligt at have et familieliv ved siden af arbejdet. De sørger for, at ældre chauffører bliver aflastet, så de kan fortsætte med at arbejde, selv om de nærmer sig pensionsalderen. Og de investerer i moderne udstyr, som forbedrer chaufførernes arbejdsmiljø.

Der er en del, vi ikke kan lave om på. Varerne skal nogen gange køres ud på skæve tidspunkter. De skal også køres langt væk, hvilket betyder, at chaufføren må spise og sove ude. Det er ikke altid sjovt, men vælger man at tage de positive briller på, er det et selvstændigt job med en stor grad af frihed.

Jeg opfordrer derfor alle til at se på de gode sider ved arbejdet som chauffør – og ikke kun fokusere på de negative eksempler. Det er nødvendigt, hvis vi skal sikre en positiv udvikling i de kommende år. Og så skal vi i øvrigt samtidig gøre, hvad vi kan for at løse problemerne i branchen.

 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.188