23948sdkhjf

DEBAT: Her knækker filmen

Direktør Lars William Wesch (direktør ATL, red.) vil have fakta på bordet vedrørende chaufførjob for at tiltrække unge mennesker. Desværre tror jeg, at en af årsagerne til chaufførmangel netop skyldes, at der er kommet fakta på bordet, og det således ikke er en hemmelighed længere med de dårlige arbejdsforhold indenfor branchen, når man sammenligner med andre job.

Lars William Wesch fremhæver pensionen som et gode. Men allerede her knækker filmen, da cirka 20 procent af udbetalt løn til en eksportchauffør er skattefri diæter og således ikke er pensionsberettiget. Så bruge det som argument, tror jeg ikke, bedrer vores sag.

Ved siden af Lars William Weschs indlæg på Lastbil Magasinet kan man læse om en chauffør, der er fængslet i Norge med mistanke om narkosmugling. Det viste sig efter 14 dage at være salt, så chaufføren blev selvfølgelig sluppet fri, men står tilbage med en varetægtsfængsel på sit cv, hvilket bare bekræfter det kæmpe ansvar, en chauffør står med, og som jo nok også er medvirkende til, at man ikke vil røre jobbet. Specielt når man så i bedste fald bliver afregnet med en løn, der var "moderne" for 15- 20 år siden.

Lars William Wesch mener også, at samtale ved køkkenbordet kunne være en mulighed. Men her er også et problem, for når endelig chaufføren kommer hjem, er resten af familien gået i seng.
Så bliver det nævnt med forskellige klubber. Men det samme er sket her. Der var også lukket, da han fik fri.
Så uden at fremstå som mørkemand tror jeg, Lars William Weschs nok velmente forslag desværre vil få en meget svær fremtid.

Jeg tror, Lars William Wesch har ret i, at der blandt ældre chauffører er almindelig tilfredshed, hvilket nok i mange situationer skyldes, at de betragter jobbet som en livsstil og nyder at klare problemerne på egen hånd. Men blandt unge mennesker er det andre ting, der tæller, nemlig løn og frihed, og ingen af delene kan vi under de nuværende forhold tilbyde.

Så jeg tror vi, i stedet for at tegne et skønmaleri af chaufførjobbet, som, man kan se, ikke vinder gehør, i stedet måske skulle bruge energien på at forklare transportkøberne, at ting - ja, selv transport - koster. Men også det vil være en svær opgave. Så der bliver nok bare kørt videre i samme spor. Nemlig at forsøge at løse en del af problemet ved at importere chauffører udefra og så ellers” halte” afsted, som vi gør nu.

Bjarne Nielsen
Keravavej 10
9800 Hjørring    

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109