23948sdkhjf

Blokvogne ”hjem” på gule plader

Gule plader letter blokvognsfolk, melder Kran-Blok Erfa.

Give Trailer Service ApS har flaget den første danske blokvogn, som i en periode har kørt på udenlandsk nummerplade, tilbage til en gul dansk nummerplade.

Det sker, efter at nye regler, som lader blokvogne køre med almindelig gul nummerplade, er trådt i kraft 1. januar.

Blokvognen tilhører ICT Logistics A/S i Herning, og den var oprindeligt fra ny dansk godkendt med en blokvognsplade. Vognen har dog i en lang periode har været tvunget til at være registreret på en lettisk nummerplade hos et baltisk datterselskab, fordi de litauiske myndigheder siden starten af 2015 ikke accepterede den særlige danske blokvognsplade.

Digitalt register

Men med udfasningen af blokvognspladen og registreringen af blokvognene i DMR (Digitale Motorregister), er det ikke længere et problem at køre i lande som Litauen med en dansk registreret blokvogn - og derfor sættes der igen dansk nummerplade på blokvognen – og flere danske plader er på vej til af samme årsag.

- Vi har allerede et par blokvogne på udenlandske nummerplader stående, som skal flages hjem til Danmark, og der er flere på vej, fortæller værkstedschef hos Give Trailer Service ApS, Ove Jørgensen, der glæder sig over de nye danske regler.

Hos erfagruppen DTL Kran Blok Erfa, der gennem de to sidste år har arbejdet hårdt på at få blokvognspladen erstattet af en almindelig gul nummerplade, er der stor begejstring over, at det lykkedes.

Stor lettelse

Formand for DTL Kran Blok Erfa, Frank Segall, Esbjerg:

- Overgangen fra blokvognsummerpladen til en almindelig gul nummerplade og optagelse i DMR, er en stor administrativ lettelse for erhvervet. Både med hensyn til at få indregistreret blokvogne, hvor det indtil nu har været sværere at få udleveret en blokvognsplade, når blokvognen var blevet godkendt, og ved transporter i udlandet, fordi den gule nummerplade samt den tilhørende registreringsattest er EU-konform.

Kran Blok Erfa har i flere år arbejdet intenst med at overbevise myndighederne om, at det danske manuelle registrerings- og arkivsystem for blokvogne var utidssvarende og gav bøvl ved kørsel i udlandet. Erfagruppen fik her stor hjælp af Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen og Dansk Erhverv.

Fuld stop i Litauen

Problemerne blev for alvor synlige, da der i januar 2015 opstod problemer i Litauen, hvor myndighederne pludselig nægtede at behandle ansøgninger om tilladelse til brug af danske blokvogne i landet. Dette skete med henvisning til, at de danske attester på blokvognene ikke opfylder formkrav til disse attester efter EU-standard.

Resultatet af problemerne var bl.a., at ingen dansk transportør kunne udføre særtransporter ind eller ud af Litauen med dansk materiel – herunder transport af vindmøller, eller komponenter til vindmøller. Det bliver igen muligt med den nye gulpladeordning.

Artiklen er en del af temaet Trailere.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11