23948sdkhjf

Effektive leveringer om natten

Der er store økonomiske, miljømæssige og sociale fordele ved at tillade natleveringer. Det er konklusionen i en omfattende undersøgelse i Stockholm, hvor leveringer med lastbiler normalt er forbudt fra kl. 22.00 til 06.00.

Den omfattende undersøgelse, som har varet i to år, blev udført af Integrated Transport Research Lab på Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) i Stockholm. Scania bidrog til undersøgelsen med en lastbil, som kørte på biogas og var programmeret til at køre så støjsvagt som muligt. Lastbilen var udstyret med mikrofoner, der registrerede støjniveauet lige ved lastbilerne og ved de omkringliggende boliger.

»Ved at måle støjniveauet omkring lastbilen kunne vi beregne støjforstyrrelsen både på gadeniveau og i de nærliggende lejligheder,« udtaler Ragnar Glav, som er Technical Manager i Vehicle Acoustics hos Scania.

Konklusionen på undersøgelsen er, at støjen fra lastbilerne – især fra dem med støjreducerende tiltag – giver færre forstyrrelser end støjen fra af- og pålæsningen.

En enkelt klage

I en relateret undersøgelse udtalte Romain Rumpler fra KTH følgende:

»Når man skal vurdere støjpåvirkningen fra natleveringer, er det vigtigt at tage baggrundsstøjen i betragtning.«

Han konstaterede, at påvirkningen fra leveringerne var begrænset i områder med travle gader, mens påvirkningen var mere markant i stille beboelsesområder. Derfor var konklusionen, at natleveringer er uproblematiske i områder med støj, mens det vil kræve en større indsats i de stille områder. Ikke overraskende blev den eneste klage over støjen i de to år, undersøgelsen varede, registreret i et område, hvor der normalt er meget stille.

Scanias lastbil var i drift hos engrosleverandøren af fødevarer Martin & Servera, som gennemførte to natlige leveringer til ca. 30 restauranter og hoteller i centrum af Stockholm. Disse kunder ville normalt få deres leveringer i dagtimerne.

En værdifuld erfaring

Det blev konstateret, at gennemsnitshastigheden var 30-60 % højere uden for myldretiden i forhold til leveringer i dagtimerne. Chaufførerne kunne således gennemføre flere leveringer med kortere stoptider ved hver levering.

»Med denne øgede effektivitet ville vognmændene kunne spare en ud af fem lastbiler,« konkluderer Anastasios Koutoulos, som er forsker hos KTH.

Byrådet i Stockholm vil nu se nærmere på disse konklusioner og fortsætte med at undersøge, hvilke skridt der skal tages for at forbedre mobiliteten og reducere forureningen og klimapåvirkningerne, mens effekten af den øgede støj også vil blive taget i betragtning.

»Vi har nu en vigtig erfaring, som vi kan trække på,« udtaler Elin Skogens fra byens kontor for trafikadministration.

»Og de støjmæssige aspekter skal undersøges nærmere.«

Imidlertid har byen forlænget dispensationen for de to lastbiler, der deltog i undersøgelsen, og givet dispensation til endnu en lastbil.

Scania forventer, at natlevering måske bliver tilladt, men før det kan ske, er der en række problemstillinger, der skal løses – inkl. nye regulativer og håndhævelsen af disse.

Schulstad leverer nu om natten

I Danmark har brødfabrikanten Lantmännen Schulstad netop fået leveret den første ud af tre Scania hybridlastbiler og kan nu transportere varer i døgnets ydertimer uden at genere byens beboere, idet den kan køre på ekstrem lydsvag 100% el-drift ved ankomst til/fra aflæsningsstedet.

»Vi forventer, at mange flere kunder vil benytte sig af denne mulighed inden for de næste par år. Først og fremmest på grund af den øgede produktivitet. Men også hjulpet af reduceret klimapåvirkning takket være brændstofbesparelsen, som hybrid-drift giver,« udtaler salgsdirektør Anton Freiesleben.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.203