23948sdkhjf

Brændstof: Grøn produktion vejen frem

Scania: Grøn brændstof, bæredygtigt fremstillet, spiller afgørende rolle.

For at reducere transportsektorens skadelige udstødning fra bilerne bør der efter Scanias mening fastsættes højere standarder og krav til bæredygtig produktion af biobrændstof - i stedet for at begrænse anvendelsen af det.

I slutningen af november præsenterede Europakommissionen en revideret udgave af direktivet om bæredygtig energi – RED2. I RED2 ønsker kommissionen, at transportbranchen fokuserer på ”avanceret” biobrændstof og udfaser de ”konventionelle” typer biobrændstof, produceret af afgrøder.

Skuffende direktiv

Scania vurderer dog, at forslagets samlede bidrag til at fjerne transportsektorens CO2-udledning er begrænset. Vedvarende brændstoftyper, fremstillet af afgrøder, kan produceres på en bæredygtig måde og spille en afgørende rolle i transformationen til bæredygtig transport.

Urban Wästljung, senior adviser hos Scania Public & Sustainability Affairs:

- I det lys er direktivet skuffende og et tilbageskridt. Efter vores mening bør biobrændstof fremstillet af afgrøder ikke udelukkes, da der er mange eksempler på bæredygtig fremstilling af disse typer brændstof. For eksempel reducerer svensk ethanol, fremstillet af hvede, udledningen af CO2 med 90 procent i forhold til fossilt dieselbrændstof.

Energi fra restprodukter

Hos Scania Danmark tilføjer salgsdirektør Anton Freiesleben:

- Biobrændstoffer kan fremstilles af restprodukter fra afgrøder. Det vil sige at man for eksempel får afgrøden til madproduktion og anvender stængler med videre til produktion af biobrændstof. Dette kaldes 2. generations biobrændstof og løser den debat, der hersker omkring prioritering af madproduktion.

Scania vil fortsat argumentere for de eksisterende biobrændstoftyper.

Ny teknologi

Efter Scanias opfattelse spiller bæredygtigt produceret biobrændstof fra afgrøder en vigtig rolle på mellemlang bane i forhold til omstillingen til fossilfri transport, mens vi afventer ny teknologi som eksempelvis biobrændstof produceret af papir og træflis samt forskellige typer af el-drevet fremdrift.

- I stedet for at udelukke effektive former for biobrændstof ville det være bedre at stille større krav til bæredygtighed og klimaeffektivitet for alle typer biobrændstof – uanset råmaterialet. Vores synspunkt er, at alle typer bæredygtigt brændstof, der reducerer CO2-emissionerne med over 70 procent i forhold til fossile brændstoffer, skal betragtes som ”avancerede”, udtaler Wästljung.

Sammen med andre interessenter vil Scania fortsætte med at argumentere for eksisterende typer biobrændstof som en vigtig bidragyder i omstillingen til bæredygtig transport og således for en ændring i direktivet om bæredygtig energi.

- Hvis direktivet vedtages i sin nuværende form, vil det efter vores mening blive vanskeligt for EU og transportsektoren at leve op til FN’s målsætning om reducering af drivhusgasser, slutter Urban Wästljung.

Artiklen er en del af temaet Vognmænd.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11