DEBAT: Østeuropæer versus dansk vognmand
Jan Larsen, Leif har desværre ret. Hvis der ikke bliver gjort noget, ender det med, at den næste danske nationale transport bliver fra Bukarest i stedet for en vognmand i for eksempel Odense.
Min vurdering er, at transportbranchen har kostet minimum 30.000 arbejdspladser for danske hænder, enten som chaufførjob eller relaterede job, siden den DANSKE speditionsbranche udnyttede hullet med cabotagekørslen og fik sat den i system, selvom dette ikke er lovligt og hensigten med reglerne fra EU’s side.
I julen har der minimum stået over 500 lastbiler fra Østeuropa "forladt" i Danmark. Grunden til, at jeg roligt kan sige, at branchen har tabt, er alle de speditører med selv samme nationalitet, som er ansat på de danske kontorer til at holde kontakt med chaufførerne. Dette er vel ikke et tegn på, at en enkelt lastbil har forvildet sig op forbi Hamborg.
Man kan vel også tvivle på, om der bliver indbetalt moms på disse transporter, der udføres, eller om den danske stat også går glip af de penge. Personligt tror jeg, at dette cirkus mindst koster staten Danmark fem milliarder kroner årligt.
Bjarne Lind
Blichersvej 19
8500 Grenaa
[add:512]